Publicerad: 2022-06-01

Handelshögskolans Alumnistiftelses pris 2022

NYHET För att komma ifråga som stipendiat ska stipendiaten ha arbetat för att: "främja utveckling och kvalitet vad gäller utbildning och forskning vid Handelshögskolan vid Umeå universitet" och/eller "främja Handelshögskolans studenters utbildning och utveckling"

2022 års mottagare av Handelshögskolans Alumnistiftelses stipendium om 10 000kr som delas ut i samarbete med Swedbank har utsetts. Mottagare är Hjalmar Johnson, student vid Civilekonomprogrammet.

Emelie Viklund, Swedbank Umeå och samarbetspartner för Alumnistiftelsens pris; ”Vi på Swedbank är stolta och glada över att få vara med och dela ut detta fina pris till en mycket värdig representant! Vi hoppas att Hjalmar får nytta av priset och önskar honom all lycka till i framtiden!”

Hjalmar har under hela sin studietid varit aktiv inom studentföreningen HHUS i flera roller såsom i näringslivsutskottet och finansmästeriet där han verkat för att synliggöra frågor genom både evenemang samt att sprida sina kunskaper till andra genom Ekbladet, studenternas egna magasin. Han har även bidragit till att skapa ett mer professionellt regelverk för föreningens egen förvaltning, något som även över tid kan gynna framtida studenter vid Handelshögskolan.

Hjalmar har vidare agerat som fadder över flera år för att skapa ett bra mottagande av nya studenter. Han har även varit studentrepresentant vid gymnasiebesöksdagar för att delge sina erfarenheter för presumtiva studenter.

Sagt om Hjalmar: ”Han genom ett gediget och ihärdigt engagemang i studentföreningen HHUS från start till slut varit engagerad och utvecklat och delat med sig av sina kunskaper. Han har varit engagerad på i princip alla nivåer som föreningen har att erbjuda studenter. Ett återkommande ansikte i Ekbladet där han delat med sig av kunskap och information om vad både han och HHUS håller på med inom finans-området. En riktig eldsjäl för föreningen.”

Hjalmar om priset: ”Verkligen roligt och hedrande att få bli årets stipendiat av USBE Alumnistiftelses stipendium. Det känns otroligt roligt att få en bekräftelse på att den tid och det engagemang som lagts ner vid sidan av studierna har uppskattats. Vill passa på att skicka en hälsning till alla er som också engagerat er och som har lagt grunden till den studentverksamhet som finns idag. Det är för mig en stor del av det som gör universitetet både roligt och lärorikt. Därmed vill jag också uppmuntra nuvarande och kommande studenter att engagera sig. Det är verkligen himla kul!”