Publicerad: 2023-05-15

Handelshögskolans Alumnistiftelses pris 2023 tilldelas Douglas Drake

NYHET För att komma ifråga som stipendiat ska stipendiaten ha arbetat för att: "främja utveckling och kvalitet vad gäller utbildning och forskning vid Handelshögskolan vid Umeå universitet" och/eller "främja Handelshögskolans studenters utbildning och utveckling".

Text: Rickard Lindberg

2023 års mottagare av Handelshögskolans Alumnistiftelses stipendium om 10 000 kr som delas ut i samarbete med Swedbank har utsetts. Mottagare är Douglas Drake, student vid Civilekonomprogrammet.

Emelie Viklund, Swedbank Umeå och samarbetspartner för Alumnistiftelsens pris:

– Det är med glädje vi på Swedbank delar ut Alumnistiftelsens pris till en mycket värdig kandidat! Under sin tid som student vid Handelshögskolan har Douglas bland annat varit aktiv inom Unga Aktiesparare och drivit frågan att skapa intresse och involvera fler kvinnliga studenter för finansområdet, vilket vi tycker är ett mycket viktigt initiativ som bör uppmärksammas. Vi önskar Douglas stort lycka till i framtiden och hoppas att priset kommer till nytta för det ändamål som det är tänkt till.

Douglas har under sin studietid engagerat sig på olika sätt och bland annat representerat Handelshögskolan vid SM i Ekonomi. Det är dock tack vare sitt arbete i rollen som ordförande för Unga Aktiesparare Umeå (UA) som Douglas tilldelas stipendiet. Douglas har i sitt arbete visat på betydelsen av samverkan mellan olika föreningar genom att jobba för ett närmare samarbete mellan Unga Aktiesparare och Finansmästeriet i HHUS. Genom en mer aktiv dialog föreningarna emellan skapas förutsättningar för ökad kunskap om, och intresse för, finans hos Handelshögskolans studenter.

Douglas har vidare arbetat aktivt för att förbättra könsbalansen såväl vid UA:s aktiviteter som i dess lokala styrelse. Genom att prova sig fram med renodlade event för kvinnliga studenter nyfikna på finansområdet och att lyfta frågan allmänt har arbetet också gett konkreta resultat genom en mer jämställd representationen i styrelsen.

Sagt om Douglas:

"Douglas har visat prov på en hög professionalitet, nyfikenhet, prestigelöshet, kamratskap och nätverkande. Genom ett gediget skolarbete i kombination med ett aktivt ideellt och kommersiellt engagemang bidrar han dagligen till utvecklingen av den utbildning som erbjuds vid Handelshögskolan och Umeå Universitet i stort. Douglas har med bravur engagerat sig som ordförande för Unga Aktiesparare…. Han är en riktig förebild och en sann ambassadör för Handelshögskolan såväl lokalt som nationellt och internationellt!"

"Genom sitt engagemang har Douglas genom åren arbetat för att sprida sin kunskap vidare till andra studenter vilket är väldigt inspirerande."

Douglas om priset:

– Jag är stolt och hedrad över att vara mottagaren av utmärkelsen från Handelshögskolans Alumnistiftelses stipendium och ödmjuk inför de kurskamrater som tagit sig tiden för att nominera mig. Det betyder mycket och är det yttersta kvittot på att det man har gjort vid sidan av studierna givit ett positivt avtryck.

– Det har varit 4 intensiva och lärorika år på Handelshögskolan och jag är tacksam för alla vänner som skapats på vägen och de föregångare som banat vägen före mig. Till nuvarande och blivande studenter, gör det mesta av tiden, engagera er i något betydelsefullt och ha jäkligt kul.