Publicerad: 2009-04-09

Handelshögskolans masterstudenter i Venture Cup-final

NYHET Studenter vid Umeå universitet ligger bakom två av tio affärsplaner som nominerats till regionfinal i Venture Cup i Östersund. Det är masterstudenter vid Handelshögskolan som har gått vidare bland totalt närmare 90 tävlingsbidrag.

Studenter vid Handelshögskolan, Umeå universitetStudenterna på masterprogrammet i entreprenörskap har under hösten arbetat med kommersialisering av forskares affärsidéer, och förslagen har också lämnats in som tävlingsbidrag till Venture Cup. Två affärsplaner återfinns nu bland tio nominerade bidrag i den regionala finalen i Östersund den 28 april:

Derma Diagnostics:
En ny teknik för att diagnostisera hudsjukdomar som allergier, diabetes relaterade sjukdomar och hudcancer.

Vibro Vision, tactile display project:
En produktportfölj av tre innovativa produkter och nya tekniker som hjälper blinda eller synskadade i vardagen.

– We are very glad for this opportunity to work together with companies and scientists in learning about entrepreneurship and business development. It has enhanced our learning of business development and networking in practice, säger Vaiva Stanisauskaite, masterstudent som tävlar med bidraget Vibro vision.

Totalt har nästan 90 affärsidéer lämnats in till tävlingen, och 47 affärsplaner lämnades in i det tredje och sista steget i tävlingen. Deltagandet i Venture Cup är del av ett samarbete mellan Handelshögskolan och Uminova Innovation.

– Att matcha drivkraftiga studenter med forskares idéer tror jag kan vara ett vinnande koncept, säger Linda Nyström, Affärscoach Uminova Innovation.
– Samarbetet har möjliggjort snabba och kvalitativa framsteg när det gäller utvecklingen av affärsidéerna, säger Johan Vestberg, regionansvarig Venture Cup Nord.

På masterprogrammet ingår också mycket kontakter och nätverkande med det lokala näringslivet. Studenterna har under det senaste året fått coachning från Racer Group, Almi Företagspartner, Öhrlings PWC, Problemfinders, Konftel, Texflow, Connect Norr and Emano.

Från vänster på bilden syns studenterna:
Catalina Velasquez, Tomasz Szpadrowski, Vaiva Stanisauskaite, Monica Oncu, Qijie Peng, Man Yan och Sérgio Alves.

För mer information om Venture Cup:

Kontaktinformation:

Marlene Johansson Handelshögskolan, Umeå universitet Telefon: 070-674 9539