Publicerad: 2023-04-28

Handelshögskolans pedagogiska pris 2023

NYHET Handelshögskolans pedagogiska pris 2023 tilldelas professor Stefan Sundgren och universitetslektor Jan Bodin. Båda har ett stort engagemang för studenternas lärande och i sina respektive lärarroller motiverar de studenterna genom såväl goda ämneskunskaper som utmärkt pedagogisk förmåga.

Handelshögskolan utlyser årligen ett pedagogiskt pris vars syfte är att uppmuntra lärare som gör goda pedagogiska insatser i grundutbildningen samt att stimulera pedagogisk utveckling vid Handelshögskolan. I år tilldelas priset två lärare. Beslut om pristagare har fattats av Handelshögskolans ledningsgrupp.

– Stefan Sundgren och Jan Bodin är båda värdiga vinnare av det pedagogiska priset och det var utifrån nomineringarna och kriterierna svårt att skilja dem åt. Därför valde vi att i år utse två pristagare, säger Handelshögskolans rektor Sofia Lundberg.

Stefan Sundgren är professor i företagsekonomi med inriktning mot redovisning. Stefan tilldelas priset för att han på ett engagerande sätt delar med sig av sina ämneskunskaper och därigenom väcker studenternas lust att lära. Studenterna framhåller Stefans passion för ämnet och hans skicklighet i att dela med sig av sin kunskap och hur hans förmåga att engagera studenterna under föreläsningarna gör dem delaktiga i lärandet. Stefan får också priset för sin goda förmåga att stödja studenternas lärande genom att tydligt visa på ämnets praktiska relevans.

– Jättekul, det här uppskattar jag! Tack ni studenter som nominerat mig! Det är även ni som ger mig motivation genom att visa att ni är intresserade av att lära er det som jag undervisar.

Jan Bodin är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring. Jan har under det senaste året starkt bidragit till utveckling av innovativa lärandeaktiviteter inom ramen för flera marknadsföringskurser på såväl grund- som avancerad nivå. Kollegor framhåller hans entusiasm för ständig utveckling av kurser och program och hans förmåga att engagera och motivera dem i utvecklingsarbete. I sin roll som programsamordnare för civilekonomprogrammet med inriktning mot service management bidrar Jan också till programutveckling och i den rollen samarbetar han även med kollegor vid andra institutioner än Handelshögskolan. Studenter beskriver att Jans engagemang och väl förberedda, roliga och tydliga föreläsningar bidrar till lärande.

– Jag är tacksam och glad för utmärkelsen och vill uttrycka min tacksamhet till alla som nominerat mig. Jag har undervisat sedan 1988 och det är fortfarande både roligt och mycket givande att interagera med alla skärpta studenter som vi har på USBE.

Lärare och studenter vid Handelshögskolan nominerade tillsammans ett 30-tal olika lärare och lärarlag, vilket är betydligt fler än tidigare år. HHUS anordnade ett särskilt nomineringsevent och i samband med detta passade många studenter på att nominera lärare.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att så många av våra lärare nominerats till det pedagogiska priset och det har varit roligt att ta del av alla fina nomineringar, säger Sofia Lundberg.

Årets prissumma är 20 000kr vardera (brutto) och det utgörs av ett resestipendium som kan användas för konferensdeltagande, studiebesök eller motsvarande. Priset delas ut i samband med Handelshögskolans diplomering den 2 juni.

Jan Bodin