Publicerad: 2019-01-28

Handelshögskolans rektor överlämnar pris

NYHET Handelshögskolan har som miljöcertifierad handelshögskola i flera år haft förmånen att dela ut priset Årets hållbara lösning på Umeå Handelsgala och så även i år. Priset 2019 gick till Linné & Grankvist.

Årets hållbara lösning

Linné & Grankvist

Motivering:
"För årets vinnare är hållbarhet ett ledord. Detta innefattar allt från inköp av produkter till leveranser och återbruk.
Företaget har en stark tillväxt och är ett gott exempel på att det går att kombinera hållbarhet och ökad försäljning."
Daniel Grankvist tog emot priset.

Linné och Grankvist – hade redan från starten en affärsmodell där alla steg genomsyras av en medvetenhet om hållbar utveckling – de väljer bort och väljer in blommor och krukor med detta i åtanke. De har också startat en returbutik för krukor och lagt till tjänster (företagsväxter och trädgårdsdesign) i sin portfölj.

Det är Daniel Grankvist som är på bilden och han tog emot priset.

Övriga nominerade till Årets hållbara lösning:

Willfix

Willfix (Gunilla Axelsson) – lagar och anpassar friluftskläder och är en av tre goretex certifierade sömmerskor i Sverige. Det finns en medvetenhet om hållbar utveckling i allt hon gör och hon hämtar till exempel lagningsmaterial i reklamerade produkter och resttyger från tillverkarna.

Stjärnurmakarna

Stjärnurmakarna (Björn Ljung) – tänker kring hållbar utveckling i inköpet (armband och smycken i återvunnet material och det ska vara av kvalitet – gå att laga) och har en unik kompetens i urmakeriet. Han tillverkar till och med egna reservdelar.