Publicerad: 2014-06-18

Hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet 2014

NYHET Lars Lundmark har för sin kunskap och engagerande undervisning i kemisk instrumentering och inte minst sitt altruistiska arbete i utvecklingsländer, utsetts till årets hedersdoktor vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten på Umeå universitet.

Text: Ingrid Söderbergh

Lars Lundmark anställdes som elektronikingenjör vid kemiska institutionen vid Umeå universitet 1967 och i nära samarbete med forskare vid analytisk kemi utvecklade han specialdesignad elektronik för kemisk analysinstrumentering fram till sin pensionering i höstas.

Från 1980-talet och framåt gjorde Lars Lundmarks omfattande instrumenteringskunskap att han blev allt mer involverad i institutionens undervisning. Så småningom ansvarade han själv för Analytisk kemisk instrumentering, en intensiv och mycket uppskattad kurs som studenterna kom att kalla ”Lasse-kursen”.

Lars Lundmarks händighet och unika förmåga att få utrangerade analysinstrument i fullt fungerande skick uppmärksammades i mitten av 1980-talet av SIDA, på vars uppdrag han började stödja uppbyggnaden av en FN-initierad analysverksamhet i Mekong-deltat. Uppdragen innebar installation och service av instrumentering och annan utrustning i Thailand, Laos, Kambodja och Vietnam. För mottagarna hade gåvorna av stort värde och bidrog bland annat till att Kambodjas president i fjol förärade Lundmark ”the Royal Order of Sahametrei”.

Instrumentsändningarna åtföljdes i regel av att Lundmark stannade och lärde användarna handha instrumenten och på så sätt växte Lundmarks nätverk i Sydostasien. Så småningom ledde detta till formella samarbeten med SIDA och Internationella Programkontoret där Lundmark varit drivande i utverkande av ett antal Linneus-Palme-stipendier för student- och lärarutbyten mellan Umeå och Vietnam. Lundmarks insatser har även lett till att över 50 studenter fått åka på längre projektarbeten i Vietnam, Laos eller Kambodja inom Internationella Programkontorets Minor Field Studies.

Att pensioneringen skulle ha lett till en minskad aktivitet syns det inga spår av. De senaste tiden har Lundmarks uppdrag tagit honom till Etiopien, Madagaskar, Uganda, Nigeria, Burkina Faso, Mali och Tanzania, länder där hans unika kompetens värdesätts och varmt välkomnas.

Omgivningen vittnar om Lars Lundmarks gästfrihet. Han har till exempel alltid tagit ett särskilt ansvar för att gästforskare vid kemiska institutionen skulle få känna sig delaktiga i norrländska seder och bruk, och engagerade besökarna i exotiska aktiviteter som skoteråkning, pimpelfiske, potatisodling, höskörd samt bär- och svampplockning.

Årets hedersdoktor promoveras vid Umeå universitets årshögtid den 18 oktober.

För mer information om Lars Lundmark, kontakta gärna:

Universitetslektor Åsa Nilsson-Lindgren, kemiska institutionen, Umeå universitet
E-post: ann@chem.umu.se

Professor Knut Irgum, kemiska institutionen, Umeå universitet