Publicerad: 2016-04-12

Hans Brun drog storpublik på premiären av Campus Open Mind

NYHET I tretton år har Kultur på campus gett medarbetare och studenter stärkande kulturupplevelser vid lunchtid på Umeå universitet. I veckan var det premiär för Campus Open Mind – en ny satsning för alla som är engagerade i samhällsfrågor. Första gästen – i en fullsatt Aula Nordica – var terroristexperten Hans Brun.

– Terrorism är både en slags teaterföreställning och ett sätt att kommunicera med statsledning, allmänhet och andra terrorister. Målet med terrordåden är att skapa kaos, och provocera fram, ibland våldsamma, överreaktioner från staten. Därefter kan terroristgrupperna utmåla sig själva som realistiska och logiska alternativ till makten, förklarade han vid tisdagens populära lunchföreläsning.

Hans Brun är verksam vid Försvarshögskolan i Stockholm och forskare vid King’s College i London, och har särskilt fokus på kontraterrorism och asymmetriska konflikter. Under den timslånga, tankeväckande föreläsningen med rubriken ”Terrorhotet mot Europa” gav han först publiken en historisk tillbakablick för att förklara bakgrunden till och framväxten av den moderna terrorismen. Något som har förändrats dramatiskt är de huvudsakliga måltavlorna för attentaten. Från att i början av 1900-talet ha riktat in sig på utvalda politiker, ledare och säkerhetsstyrkor - med få civila dödsfall som följd - siktar dagens religiösa och högerextrema terrorister medvetet på att skörda en stor mängd offer.

– Tidigare var livvakter, säkerhetskontroller och övervakning effektiva metoder för att förebygga terroristangrepp. Idag är det mycket svårare att kontrollera och stoppa terrorister. De är väldigt motiverade, och riktar ofta in sig på svårövervakade platser med mycket folk, som marknadsplatser, universitet, konsertlokaler och flygplatser. Vem som helst kan drabbas, när som helst, sa Hans Brun.

Aula Nordica var fullsatt och publiken i alla åldrar. Foto: Mattias Pettersson.

Publiken – som bestod av många studenter och gymnasieelever – ställde många initierade och intressanta frågor. En given var hur hotet ser ut i Sverige framöver.
– Jag tror att vi kommer att klara oss ganska så bra, vi är i alla fall inte en primär måltavla. Helt förskonade från terrordåd kommer vi dock inte att bli – vi har ju exempelvis redan haft en självmordsbombare i Stockholm, svarade han.

Generellt sett tror han att många terrorister – däribland ensamvargar som Behring Breivik – är på väg att ändra tillvägagångssätt.
– Dagens terrorister är mer tekniskt avancerade och har god tillgång till detaljerade instruktioner på nätet. Om jag skulle gissa tror jag nästa stora, världsomstörtande ”11 september-attentat” är IT-baserat.

Jonas Ericson är mycket nöjd med premiären av Campus Open Mind.
Foto: Mattias Pettersson.

För Kultur på campus – som under årens lopp presenterat musiker, cirkusartister, dansare, stå-upp-artister, filmare, konstnärer, författare, poeter, operasångare och skådespelare – var det premiär för satsningen Campus Open Mind, en arena för debatt, föreläsningar och samtal.
– Grunden för den nya satsningen är öppenhet och högt i tak. Här får alla intresserade en naturlig plats att diskutera svåra och viktiga frågor. Tanken är att lyfta ämnen som engagerar Sverige idag, och då var terroristhotet givet, säger projektledaren Jonas Ericson.

Liksom tidigare kommer Campus Open Mind att hållas vid lunchtid, för att ge studenter och medarbetare störst chans att delta. Målgruppen är dock bredare i det nya konceptet. Även om samtliga arrangemang i Kultur på campus regi är öppna för alla med vägarna förbi, riktar sig Campus Open Mind aktivt till en intresserad allmänhet. I tisdags var alumner och gymnasieelever särskilt inbjudna.
– Det var jättekul att möta en delvis ny publik! Dagens unga är väldigt engagerade i samhällsfrågor, och på Campus Open Mind kommer de att få tillfälle att ta del av ny kunskap och i viss mån också göra sina röster hörda och diskutera. Ett plus är förstås också att de också får tillfälle att besöka campus, något som kan sänka tröskeln för att börja plugga, säger Jonas Ericson.

Målet är att arrangera ytterligare ett Campus Open Mind i år – då i Ljusgården i Lärarutbildningshuset. På sikt ska det också vara möjligt att följa arrangemanget direkt via webben.

Kommande Campus Open Mind-arrangemang kommer att hittas på:Kultur på campus

Redaktör: Camilla Bergvall