Publicerad: 2015-02-17

Här får studenter möta världsledande spelutvecklare

NYHET I juryn sitter några av världens främsta spelföretag. Swedish Game Awards är Nordens största speldesigntävling för studenter och nyligen besökte arrangörerna Umeå och Skellefteå.

Som sponsorer för Swedish Game Awards finns några av världens främst spelutvecklarföretag. King som skapat Candy Crush är huvudsponsor. Med på listan finns också Rovio med sin enorma framgång Angry Birds och Dice med storsäljande spelserien Battlefield.

Här finns också Arrowhead som startades av några studenter i Skellefteå. Arrowhead var för övrigt själva med i tävlingen Swedish Game Awards 2008 då deras spel Magicka vann kategorin Game Of The Year.

Sedan dess har grundarna av Arrowhead flyttat från Skellefteå och med spelet Magicka nått internationell framgång.

– Genom att vara med får du en koppling till branschen och du får visa ditt spel för andra. Det är mycket lärorikt, säger arrangören Gustav Linder, när han under sitt Umeåbesök möter studenter på Umeå universitet för att locka dem att ställa upp med bidrag.

Tävling för studenter

Enligt reglerna ska minst hälften av deltagarna i ett lag vara studenter. Branschfolk får inte ha deltagit i att utveckla spelen och bidragen får inte heller vara sponsrade av spelföretag.

– Ni ska ta fram en prototyp och kunna visa upp 5 – 10 minuter av ert spel. Juryn har begränsad tid så det är viktigt att ni väljer ut vad som är den roliga biten av spelet, förklarar Gustav Linder.

Nytt för i år är kategorin Best Diversity Effort i vilket pris kommer att delas ut till spel som lyfter fram mångfaldsfrågor och jämställdhet.

Swedish Game Awards håller konferens 25 -26 april på Södertörns högskola i Stockholm. Den 28 maj är sedan sista dagen för att skicka in spel.

Finalen äger rum 16 juni då alla som är nominerade får ställa ut sina spel på Tekniska museet. Senare på dagen hålls själva prisceremonin på Nalen i Stockholm.

Se Swedish Game Awards Facebooksida.

Bilden ovan: Gustav Linder är en av arrangörerna för Swedish Game Awards. Nyligen har han varit i Skellefteå och Umeå för att locka fler studenter att vara med i Nordens största speldesigntävling för studenter.

Redaktör: Mikael Hansson