Publicerad: 2010-04-20

Headhunt bygger broar

NYHET Den 15 april gick arbetsmarknadsmässan Headhunt av stapeln. Årets upplaga är den tredje i ordningen och hölls i Lindellhallen. ENS Karriärcenter och Umeå kommun har valt att vara medarrangörer och jobba tillsammans med studenterna för att stödja deras initiativ till kontakt mellan studenter och arbetsmarknad.

Bild: Kristina Roos projektledare för Headhund tillsammans med Boel Elmroth från ENS.

-Målet med Headhunt är att bygga broar mellan arbetsliv och universitet, då många företag idag inte vet vilken kompetens som dagens studenter, det vill säga framtidens arbetstagare, sitter på, säger Kristina Roos som varit projektledare.

För ENS Karriärcenter är det självklart att finnas med på arbetsmarknadsdagar. Under Headhunt har ENS nått flera hundra studenter med information om karriärtjänster samt ett nystartat projekt för att underlätta generationsskiften i företag. I montern har funnits möjlighet till CV-drop in, något som många studenter tog chansen till.

Kristina Roos fortsätter:
-Genom att visa upp sig som potentiell arbetsgivare gentemot studenterna på ett arbetsmarknadsarrangemang skapar man en plats i studenternas medvetande under hela deras studietid och kan komma att vara ett självklart val efter utbildningen.

Ett tjugotal företag och organisationer fanns på plats och under dagen ordnades föreläsningar. Umeå universitets personalorganisation hade i år en egen monter där de visade upp sig som arbetsgivare och marknadsförde lediga jobb bl.a. hos Ladokenheten.

Projektgruppen för Headhund var väldigt nöjda med dagen. Föreläsningarna var välbesökta och utställarna fick många intresserade besökare i sina montrar. Nu väntar uppföljning och utvärdering av årets Headhunt så att nästa års version ska kunna bli ännu bättre. Headhunt arrangeras av Umeå studentkår.

Redaktör: Boel Elmroth