Publicerad: 2014-10-28

Hedersdoktor Denis Mukwege får Sacharov-priset

NYHET Läkaren Denis Mukwege hedras med EU-parlamentets Sacharovpris. Han får priset för sin kamp för kvinnors rättigheter och mot sexuellt våld i hemlandet Kongo.

Denis Mukwege är grundare av och chefsläkare vid Panzisjukhuset i Bukavi i Kongo. Där arbetar han med att vårda kvinnor som utsatts för sexuellt våld.  Han för också kvinnornas talan i omvärlden. Genom åren har han fått en rad utmärkelser och priser och har många gånger nämnts som kandidat till Nobels fredspris.

Denis Mukwege utsågs 2010 till Medicine hedersdoktor vid den medicinska fakulteten, Umeå universitet.

Sacharovpriset ges till personer som utmärkt sig i kampen mot intolerans och förtryck. Priset är värt 50 000 euro och kommer att delas ut i Strasbourg i slutet av november. Priset är uppkallat efter den ryska kärnfysikern och medborgarrättskämpen Andrej Sacharov och har delats ut sedan 1988.

Foto: Professor Ellinor Ädelroth, Folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet, och hedersdoktor Denis Mukwege, vid årshögtiden 2010. Foto: Mattias Pettersson.

Redaktör: Anette Olofsson