Publicerad: 2012-10-26

Hedersdoktor Denis Mukwege utsatt för mordförsök

NYHET Kvällen den 25 oktober utsattes Dr Denis Mukwege, överläkare vid Panzisjukhuset i Demokratiska republiken Kongo och hedersdoktor vid Umeå universitet, för ett mordförsök. Beväpnade män mötte honom vid hemmet och han lyckades undkomma kulorna genom att kasta sig ner på golvet.

Det var vid 19-tiden på kvällen den 25 oktober som beväpnade män bröt sig in i Dr Denis Mukweges hus i Bukavu, Demokratiska republiken Kongo. Gärningsmännen tvingade Mukweges döttrar och deras vän att sitta tysta på golvet i väntan på att han skulle komma hem. När han efter en halvtimme anlände  till hemmet tvingade männen ut Mukwege ur bilen och begärde att få nycklarna.

Säkerhetsvakten som var i tjänst sköts till döds och männen riktade sedan vapnen mot Mukwege som nätt och jämt lyckades undkomma kulorna genom att kasta sig på golvet. Därefter flydde männen i Denis Mukweges bil, men övergav den snart för en annan bil. Det är okänt vilka männen är och var de just nu befinner sig.

Dr Denis Mukwege har de senaste åren blivit känd över hela världen som förespråkare för fred och mänskliga rättigheter, framför allt i relation till det ofta förbisedda inbördeskrig som ännu pågår i östra Kongo. Han har där riktat strålkastarljuset på det planerade och systematiska bruket av övervåld mot kvinnor – massvåldtäkter och sexuell tortyr – som används som vapen för att komma åt mineralrika landområden. Dr Mukwege tog initiativ till och var med om att bygga upp Panzisjukhuset i Bukavu, där han nu arbetar som överläkare. Mukwege har mottagit en rad olika priser, däribland Palmepriset, Human Rights Prize, African of the Year och Clinton Global Citizen award. Han har också flera gånger nominerats till Nobels fredspris.

År 2010 utsågs Dr Denis Mukwege till hedersdoktor vid den medicinska fakulteten, Umeå universitet. Han besökte senast Umeå universitet i februari då han bland annat höll en föreläsning på temadagen "Afrika i våra hjärtan".

Läs mer på Pingstmissionens utvecklingssamarbetes hemsida

Redaktör: Karin Wikman