Publicerad: 2019-03-13

Hedersdoktor uppmärksammad efter 10 år

NYHET Förutvarande presidenten i Finland Tarja Halonen utsågs till hedersdoktor vid humanistiska fakulteten 2009. Hon hade då inte möjlighet att närvara vid promoveringen. Därför var det en av de saker som uppmärksammades av Lars-Erik Edlund, ordförande i humanistiska fakultetens hedersdoktoratkommitté, vid hennes besök i Umeå i tisdags, 12 mars.

Text: Per Melander

Tarja Halonen som bjudits in av Föreningen Norden besökte universitetet för att medverka vid ett seminarium arrangerat av Utrikespolitiska föreningen vid Umeå universitet.

Samtalsledaren Anders Lindkvist, tidigare journalist på SVT, inledde med att konstatera att Tarja Halonen fortfarande är mycket aktiv. Hon är fortfarande engagerad i ett 25-tal organisationer, många i FN:s regi och har förutom i Umeå utsetts till hedersdoktor vid ytterligare nio lärosäten.

Dagarna innan besöket hade hon t.ex. medverkat vid en större konferens i Southbank Centre, London, där sångaren Annie Lennox höll i trådarna. Något som Anders Lindkvist lakoniskt konstaterade var svårt att motsvara här i Umeå.

Det öppna seminariet var välbesökt och av publikens varierande åldrar att döma och de många frågorna som ställdes, röner Tarja Halonen stor uppskattning i breda lager.

Läs även "Skrev dikt till Umeåbo – blev sen president" på vk.se