Publicerad: 2011-03-10

Hedersmedalj för enastående insatser inom bibliometri

NYHET Olle Persson vid Umeå universitet får som förste svensk det internationellt ansedda Derek de Solla Price-priset. Han får utmärkelsen för sin världsledande forskning och livsgärning inom det bibliometriska fältet.

– Det är förstås väldigt roligt för mig som person att få ett sådant erkännande, och jag kan tänka mig att även fakulteten och universitetet uppskattar att en representant för forskningsfältet uppmärksammas internationellt på detta sätt, säger en lätt överraskad men stolt Olle Persson, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Umeå universitet.

Olle Persson har under sin framgångsrika karriär varit drivande i utvecklingen av bibliometrisk forskning på både ett nationellt och internationellt plan. Han har konstruerat den vitt spridda verktygslådan Bibexcel, som kan användas för att utföra de flesta bibliometriska analyser, och har också arrangerat ISSI–2005, en världskonferens i scientometri år 2005 i Stockholm.

Olle Persson är den förste svensk som får hederspriset, som delas ut av International Society for Scientometrics and Informetrics (ISSI) till minne av Derek John de Solla Price, en av scientometrins grundare. Han kommer att få ta emot priset, som består av en graverad bronsmedalj, vid en högtidlig ceremoni i Sydafrika i början av juli på konferensen ISSI–2011.

Hett forskningsfält

Bibliometri är en del av det större fältet scientometri, som är vetenskapen för att mäta och analysera forskning. Med bibliometriska metoder kan man mäta forskares och lärosätens produktivitet och kvalitet genom att beräkna antal vetenskapliga publikationer och citeringar.

Under se senaste åren har bibliometrin blivit ett aktuellt och omdiskuterat forskningsfält, mycket beroende på ett nytt system för resurstilldelning till landets lärosäten. I det nya systemet ska storleken på statsanslagen för forskning till viss del avgöras med hjälp av en bibliometrisk indikator.

Bild: På kartan illustreras resultatet av en bibliometrisk analys. De röda prickarna visar de platser på jorden där Olle Persson citerats fram till idag. Ju större röda prickar, desto fler citeringar.

För mer information, kontakta:

Olle Persson Sociologiska institutionen Umeå universitet Telefon: 090-786 5698
E-post: olle.persson@soc.umu.se

Läs mer om priset och tidigare pristagare

Redaktör: Camilla Bergvall