Helene Ärlestig utsedd att ingå i Skolverkets vetenskapliga råd
NYHET
Nu är det klart vilka som ska ingå i Skolverkets vetenskapliga råd. Bland de tio ledamöterna finns Helene Ärlestig, professor vid Statsvetenskapliga institutionen.
Professor vid Statsvetenskapliga institutionen Enhet: Centrum för skolledarutveckling
BildMattias Pettersson
Regeringen fattade i november 2024 beslut om att inrätta ett vetenskapligt råd inom Skolverket. Rådet ska bistå Skolverket med en bred vetenskaplig förankring om utbildning inom skolväsendet. Det ska också ge råd och vägledning om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i Skolverkets regeringsuppdrag, aktiviteter, arbetssätt, processer samt projekt som rör utbildning i skolväsendet.
Nu har Skolverket har fattat beslut om vilka ledamöter som ska ingå i rådet efter en noggrann nomineringsprocess. Det är regeringen som har beslutat att generaldirektör Joakim Malmström ska vara rådets ordförande och leda arbetet.
Tio ledamöter
Följande tio forskare har utsetts att ingå i Skolverkets vetenskapliga råd.
Helene Ärlestig, professor, Umeå universitet, Statsvetenskapliga institutionen, inriktning utbildningsledarskap.
Andreas Bergh, professor, Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, inriktning pedagogik.
Ulrika Bergmark, professor, Luleå tekniska universitet, Institutionen för hälsa, lärande och teknik, inriktning pedagogik och lärande.
Agneta Gulz, professor, Lunds universitet, Filosofiska institutionen, inriktning kognitionsvetenskap.
Mona Holmqvist, professor, Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap, inriktning skola och lärarprofessionen.
Pernilla Nilsson, professor, Högskolan i Halmstad, Akademin för lärande, humaniora och samhälle, inriktning naturvetenskapens didaktik.
Thomas Nygren, professor, Uppsala universitet, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, inriktning didaktik inom historia och samhällsvetenskap.
Hanna Palmér, professor, Linnéuniversitet, Institutionen för matematik, inriktning matematikdidaktik.
Michael Tengberg, professor, Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier, inriktning pedagogiskt arbete.
Jonas Vlachos, professor, Stockholms universitet, Nationalekonomiska institutionen, inriktning arbetsmarknads- och utbildningsekonomi.