Publicerad: 2015-10-26

Helene Hellmark Knutsson på besök den 27 oktober

NYHET Tisdagen den 27 oktober kommer Helene Hellmark Knutsson, Sveriges minister för högre utbildning och forskning, till Umeå universitet. Hon har tagit initiativ till ett regionalt möte för att diskutera hur internationalisering av universitet och högskolor kan främjas.

Foto: Mikael Lundgren/Regeringskansliet.

I somras inledde minister Helene Hellmark Knutsson en dialog om internationalisering med representanter för lärosäten, myndigheter, organisationer och näringsliv. För att fortsätta diskussionen och identifiera vilka frågor som är viktigast för att gynna internationalisering av universitet och högskolor, har ministern och Utbildningsdepartementet bjudit in representanter för regionens lärosäten till ett möte i Umeå på eftermiddagen den 27 oktober.

Deltar gör bland annat företrädare för Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet, Sveriges lantbruksuniversitet och Högskolan Dalarna. För Umeå universitets del medverkar Anders Fällström, prorektor; Jenny Alinder Hagberg, internationell koordinator och representanter för Umeå studentkår och Umeå medicinska studentkår.

Redaktör: Camilla Bergvall