Publicerad: 2012-10-22

Henning Larsen Architects

NYHET På söndag 28 oktober kl 14 öppnar Bildmuseet en utställning som presenterar danska Henning Larsen Architects, den internationellt framgångrika arkitektbyrå som genom sitt arbete med nya Bildmuseet och Arkitekthögskolan på Konstnärligt campus, i samarbete med White, har satt sin prägel på staden Umeå.

Varmt välkommen på söndag. Utställningen öppnas av intendent Cecilia Andersson. Arkitekterna Per Ebbe Hansson och Louis Becker från Henning Larsen Architects medverkar också vid vernissagen.

Arkitekturen påverkar miljön, staden eller landskapet och det samhälle som den är en del av. Och miljön, staden, landskapet och samhället har i sin tur ett inflytande på arkitekturen. Henning Larsen Architects har kontor i flera städer och arbetar för närvarande med projekt på ett tjugotal platser runt om i världen. Hur går man till väga när man bestämmer hur en byggnad ska se ut? Hur förhåller sig arkitekturen till den specifika platsen?

Utställningen presenterar ett urval av arkitektbyråns metoder och arbetssätt. Modeller och texter svarar på frågor om form och material och ger inblick i hur man förhåller sig till lokal kultur och framtidsperspektiv i ett antal olika länder.

Förutom de två Umeå-projekten visas också ett exempel från Island där Henning Larsen Architects har ritat Harpa, ett konserthus och konferenscenter i Reykjavik (se bilden) som nu hyser Islands symfoniorkester och Den Islandske Opera. I samarbete med konstnären Olafur Eliasson utvecklades en kalejdoskopiskt färgsprakande fasad av närmare 1000 facetterade glaselement som reflekterar staden och det omgivande landskapet.

I utställningen visas också modeller och en animerad film om det enorma finansdistrikt som nu byggs i Riyadh, Saudiarabien. King Abdullahs Financial District ska, när det blir klart, hysa 30 miljoner kvadratmeter byggen och bereda vägen för en ny ekonomi när landets inkomster från olja så småningom minskar eller helt tar slut. Här kommer det finnas butiker, bostäder och kulturinstitutioner. Ett av dessa, Children’s Interactive Museum, är byggt på saudiarabiska barns önskningar om vad de vill att ett museum ska vara, och innehåller både lek och lärande.

Formen till akvariet i Batumi vid Svarta havets strand i Georgien är inspirerad av stenar som slipats släta av havets vågor. Akvariet är uppdelat i olika avdelningar där varje stenformad huskropp representerar en havsbiotop: Medelhavet, Egeiska havet, Indiska oceanen, Svarta havet och Röda havet.

Utställningen Henning Larsen Architects pågår till den 25 november. Bilden ovan är fotograferad av © Nic Lehoux.

Bildmuseet och Arkitekthögskolan på Konstnärligt campus, Umeå universitet, är ritade av Henning Larsen Architects i samarbete med White arkitekter i Umeå. Byggherre är Balticgruppen AB.

Cecilia Andersson, intendent Bildmuseet 090-786 66 84, 072-223 86 71
cecilia.andersson@bildmuseet.umu.se