Publicerad: 2012-03-12

HHUS anordnar välgörenhetsmiddag där intäkterna går till ett av Unicefs projekt.

NYHET Handelshögskolan i Umeås studentförening (HHUS) anordnar den 16 mars för första gången i föreningens historia en välgörenhetsmiddag som kommer gå under namnet Students Against Unfairness. Tanken är att alla intäkter i samband med middagen kommer att gå oavkortat till ett noga utvalt välgörenhetsprojekt någonstans i världen.

Idén om Students Against Unfairness kommer från ekonomstudenterna Lisa Johansson och Robert Johansson som vill ge studenter en möjlighet att bidra till välgörenhet. Lisa Johansson säger: - Många studenter vill bidra men stoppas av den begränsade ekonomin som en student faktiskt har, därför ansåg vi att det var viktigt att även studenterna skulle få ut något av att bidra och därför passade en välgörenhetsmiddag bra. Ändamålet just det här året är att stödja ett av Unicefs projekt som handlar om att flickor i Nepal ska få en möjlighet att gå i skolan. Robert Johansson fortsätter:
- Valet av projekt var självklart eftersom vi känner att vi i Sverige har ett stort privilegium då alla får möjlighet att gå i skolan. Detta är något som vi tar för givet men som för många andra endast är en dröm, det är något vi vill ändra på.

Ett flertal företag går in och sponsrar välgörenhetsmiddagen och ändamålet. Målsättningen i framtiden är att middagen ska bli ett stående event som återkommer varje år men med nya ändamål. Förhoppningsvis kan antalet platser och sponsorer utökas med åren för att få in så stora bidrag som möjligt.

HHUS ordförande Jimmy Kindholm avslutar: - Det här är ett oerhört bra initiativ av Lisa och Robert. Jag är mycket stolt över dem och att vi som ekonomstudenter får en möjlighet att visa att vi som framtida företagsledare och chefer, liksom de företag som ställt upp i det här projektet, vill vara med och ta ansvar för att förbättra det samhälle vi lever i.
Om HHUS
HHUS är studentföreningen för de som studerar vid Handelshögskolan i Umeå. HHUS är en partipolitiskt, fackligt och religiöst obunden organisation som verkar för en god kontakt mellan medlemmarna, Handelshögskolan och näringslivet. Inom föreningen arbetar ett stort antal drivna ekonomstudenter inom tre verksamhetsområden; utbildningsbevakning, sociala aktiviteter och näringslivskontakter – allt för att studietiden ska bli så givande som möjligt. Tillsammans skapar studenterna ett starkt nätverk och en plattform av möjligheter för att ge ett mervärde till  medlemmarna. I verksamheten finns också E-puben, en studentdriven pub med hög kvalitet, kreativitet och öppenhet i fokus. HHUS ger dessutom ut tidningen Ekbladet i fyra nummer varje år.

Kontaktpersoner Jimmy Kindholm, Ordförande HHUS email:ordf@hhus.se mobil: 070 508 2156 Lisa Johansson, projektledare, email: utb_ce@hhus.se
mobil: 073 523 00 25