Publicerad: 2009-12-01

Hisspresentation och näringslivsdag för nya studenter

NYHET Årets studenter drillades på att vässa sin personliga hisspresentation på 30 sekunder och på att ställa frågor till fyra Umeåföretag i IT-branschen; Tieto, Sogeti, Nomura och Codemill. En näringslivsdag för att ge studenterna en insikt om hur branschen ser ut och vilken slags kompetens de söker efter.

– Det är först gången som vi har arrangerat dagen så här stort. Det är viktigt att studenterna får fundera över sin framtida yrkesroll i ett tidigt skede i utbildningen. Vi har grymt duktiga och eftertraktade studenter men de behöver även jobba på sin sociala kompetens. Det är viktigt om de ska jobba som konsult i framtiden, säger lektor Fredrik Georgsson. Förmiddagen inleddes med att studenterna fick vässa på en personlig 30 sekunders hisspresentation av sig själva, lite tips på vad de ska tänka på för att nå fram med mera.

Studenterna från datavetenskap vid Umeå universitet har hög anställningsbarhet, enligt Georgsson, högre än Chalmers, KTH och Lund.
– Det beror på att vi erbjuder en tuff utbildning som kräver ganska höga basfärdigheter. De blir grymma programmerare men behöver som sagt jobba lite mer på det sociala också.

Civilingenjörsstudenten Robin Lindström från Skellefteå gillade att få möta representanter från näringslivet tidigt i utbildningen.
– En sådan här dag ger lite mer insikt om vad man vill jobba med i framtiden. Jag har inte bestämt mig än vad jag vill satsa på.

Rickard Lindahl från Norsjö och Lukas Robertsson från Övik läser civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap. – Det var kul att se att det finns så många lokala IT-företag och det gör att jag känner att det finns en möjlighet att kunna stanna kvar och jobba i Norrland, säger Rickard. Lukas håller med:
– Det är bra att få en insikt om att det finns jobbmöjligheter i branschen.

Dessvärre är det bara tre tjejer som har valt att studera vid institutionen i år. En av dem är Sandra Lindström från Skellefteå.
– Det är kul att få träffa näringslivet och få ställa frågor. Jag är en ganska social person och jag har jobbat med service så jag vet att det är viktigt att kunna möta människor.

Linda Delavaux, it-konsult på Sogeti, tycker att det är viktigt att studenterna får möta näringslivet för att få en verklighetsförankring i sina studier. – Det är också bra för oss att kunna tipsa universitet vilken typ av kunskap vi är intresserad av i våra affärsområden. Själv läste jag systemvetenskap på institutionen för Informatik. Trist att det inte är fler tjejer som söker sig till IT-utbildningarna, vi är många tjejer som jobbar på Sogeti, säger hon.
Näringslivsdagen avslutades med en paneldebatt om vilka personliga och professionella färdigheter som efterfrågas i IT-branschen.

Se fler bilder från näringslivsdagen på Flickr.
Text och foto: Ingela Hjulfors Berg

Redaktör: Karin Wikman