Publicerad: 2018-02-08

"Hjärnstark" lockade anställda och studenter till ett fullsatt Aula Nordica

NYHET Som en försmak till Hälsa på campus gästade Anders Hansen under gårdagen Umeå universitet. Inför ett fullsatt Aula Nordica föreläste Hansen med rubriken ”Hjärnstark” och förklarade hur och varför fysisk aktivitet påverkar vår hjärna.

Idrottshögskolan kunde under gårdagen i samverkan med en Svensk klassiker och SJ erbjuda anställda och studenter vid Umeå universitet att kostnadsfritt lyssna på Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till böckerna Hjärnstark och Hälsa på recept. 1100 biljetter släpptes till Hansens föreläsning ”Hjärnstark” som en försmak på vårterminens Hälsa på campus som arrangeras tisdag den 13 februari.

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. Genom fysisk aktivitet kan vi som individer bli mer stresstålig, må bättre, förbättra vårt minne och bli mer kreativ och intelligent.
- Regelbunden träning har visat sig vara den bästa hjärngympan. Det är bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans, säger Hansen.

Under sin föreläsning förklarade Hansen att hjärnan är enormt föränderlig, att det ständigt bildas nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Motion och träning har visat sig ha en enormt stor inverkan på vår hjärna, genom fysisk aktivitet kan vi människor bland annat få bättre koncentrationsförmåga och minne, dessutom har det en positiv inverkan på vår sömn, kreativitet, stresstålighet och till och med vår personlighet och intelligens. Alla, oavsett om det är barn, vuxna eller gamla, får dessa fördelar bara genom att röra på sig.

-Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde för att ingen tjänade pengar på den. Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss. Om vi inte är fysiskt aktiva fungerar inte hjärnan så bra som den skulle kunna, förklarade Ander Hansen.

Under sin föreläsning belyste Hansen bland annat följande positiva effekter på kroppen och vår hjärna:

• Fysisk aktivitet föryngrar hjärnan och gör att det bildas fler hjärnceller, delar av hjärnan växer och hjärnans åldrande kan bromsas med flera år.
  • Fysisk aktivitet gör oss människor mer kreativa. Forskning påvisar att resultaten på kreativitetstester ökar med 60 procent om testerna görs efter att vi varit i rörelse.
  • Träning är oerhört effektivt när det gäller att förbättra vår tolerans mot stress och dämpa aktiviteten i kroppens stressystem.
  • Träning stärker minnet. Minnes tester visar att människor lär sig 20 procent mer glosor om de hör dem när de promenerar

Hansen gav vidare tips på hur vi ska röra på oss för att få de positiva effekterna.

-Fantastiskt roligt att se så många studenter och anställda inspireras av hur fysisk aktivitet har betydelse för oss som människor. Nu hoppas vi att många också besöker Hälsa på campus nästa vecka, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus. Dagen kommer att erbjuda olika föreläsningar, workshops och aktiviteter inom temat Träna Hjärna för studenter och anställda vid Umeå universitet

Program Hälsa på campus 2018-02-13

Läs mer om Hälsa på campus

Redaktör: Anna-Karin Eriksson