Publicerad: 2010-09-30

Hjärtoperation direktsänds under medicinteknikdagar

NYHET En direktsänd hjärtoperation blir en av höjdpunkterna vid Medicinteknikdagarna i Umeå den 6‐7 oktober. På programmet står också robotkirurgi, smarta proteser, telemedicin och säkrare strålbehandling mot cancer.

Medicinteknik är ett starkt växande område inom hälso- och sjukvård som både kan rädda liv och ge lindring till patienter. Med stöd av ny datorteknik och sensorer som kan fånga upp hjärtats, hjärnans och kroppens signaler har man på detta område tagit fram flera nya metoder för säkrare diagnoser och rätt behandling.

Medicinteknikdagarna är en nationell årlig mötesplats inom medicinsk teknik för aktörer i sjukvård, forskning och industri. Årets konferens äger rum i Umeå den 6-7 oktober 2010 och förväntas samla över 300 deltagare.

Den direktsända hjärtoperationen från thoraxkliniken vid Norrlands universitetssjukhus kommer att kunna följas av konferensdeltagarna i livesändning direkt från operationssalen. Under konferensen ges också föreläsningar om bland annat hur medicinteknik förändrar registrering av EKG och hjärtats signaler, telemedicin och distanssjukvård, biomedicinska sensorer, hur hjärnan kan stimuleras för behandling av Parkinson, robotkirurgi, smarta proteser, biomaterial och biomekanik.

Bland inbjudna föreläsare märks dr Herbert F. Voigt, Boston, USA, som talar om etiska vägval inom medicinteknik; Nils-Erik Pettersson, medicinteknisk strateg, om medicinteknikens utveckling och framtid; samt dr Jörg Habetha om EU-projektet MyHeart, en av Europas största satsningar inom eHälsa.

Medicinteknikdagarna arrangeras av Svensk förening för medicinsk teknik och fysik i samarbete med Centrum för medicinsk teknik ch fysik (CMTF) vid Umeå universitet och Luleå tekniska universitet, samt landstingen i Västerbotten och Norrbotten.
Länk till programmet

För mer information, kontakta gärna professor Ronnie Lundström, ordförande i organisationskommitén, tel. 090-785 40 23, mobil 070-305 50 40
e-post ronnie.lundstrom@vll.se eller professor Olof Lindahl, föreståndare vid Centrum för medicinsk teknik och fysik (CMTF), tel. 090-786 99 42
e-post: olof.lindahl@tfe.umu.se