Publicerad: 2020-02-19

Hög kvalitet på Umeå universitets ämneslärarutbildning

NYHET Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har utvärderat landets ämneslärarutbildningar. Umeå universitet får mest ros men även lite ris i utvärderingen.

För Umeå universitets del omfattar granskningen svenska, samhällskunskap, matematik, idrott och hälsa, musik i ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan samt bild i ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan och årskurs 7-9. Granskningen omfattar även utbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.

Umeå universitet erhåller omdömet hög kvalitet för samtliga granskade ämnen förutom inom matematik, där omdömet är ifrågasatt kvalitet.

– Vi gläder oss åt de fina resultaten. Universitetkanslerämbetets granskningar är mycket omfattande och ger en god information om vad som fungerar bra i utbildningen och om relevanta utvecklingsområden, säger Maria Löfgren, föreståndare för Lärarhögskolan.

Umeå universitet får ”ifrågasatt kvalitet” för ämnet matematik. Samma omdöme får 13 av sammanlagt 22 matematikutbildningar i landet. Inom Umeå universitets matematikinriktning efterfrågas mer utvecklade möjligheter för studenterna att få fördjupa sig i vissa delar av ämnet matematik. Programmering och programmeringsdidaktik måste också förstärkas. Vidare bör utbildningen stärkas upp avseende förmåga att kritiskt och självständigt reflektera över andras erfarenheter.

– Inom ämnet matematik inleder vi nu ett arbete med att analysera omdömet och stärka utbildningen, säger Åke Brännström, prefekt vid Institutionen för matematik och matematisk statistik.

Umeå universitet har nu på sig ett år för att åtgärda de delar UKÄ anmärkt på inom ämnet matematik och återrapportera resultatet till UKÄ. Därefter gör UKÄ en förnyad prövning.

För mer information kontakta gärna

Resultatet i korthet (från UKÄ:s pressmeddelande):

I utvärderingen ingår 27 universitet och högskolor

Sammanlagt har 103 utbildningar granskats. Av dessa får 59 hög kvalitet och 44 ifrågasatt kvalitet

Bild: 8 utbildningar får hög kvalitet och 2 ifrågasatt kvalitet

Dans: 1 utbildning får hög kvalitet och 2 ifrågasatt kvalitet

Idrott och hälsa: 6 utbildningar får hög kvalitet och 4 ifrågasatt kvalitet

Matematik: 9 utbildningar får hög kvalitet och 13 ifrågasatt kvalitet

Musik: 6 utbildningar får hög kvalitet och 2 ifrågasatt kvalitet

Samhällskunskap: 16 utbildningar får hög kvalitet och 6 ifrågasatt kvalitet

Svenska: 13 utbildningar får hög kvalitet och 15 ifrågasatt kvalitet

Länk till UKÄ:s pressmeddelande om utvärderingen