Publicerad: 2006-04-25

Höglandsskolan går vidare till riksfinal i Teknikåttan

NYHET Klass 8C på Höglandsskolan i Örnsköldsvik vann dagens regionfinal i tävlingen Teknikåttan som hölls vid Umeå universitet. Tätt därefter kom klass 8 på Frostvikens skola i Gäddede. På tredje plats placerade sig klass 8D på Hammarskolan i Vännäs.

Det var en jämn och spännande kamp som de tre klasserna bjöd på i regionfinalen. Vinnarna, klass 8C på Höglandsskolan, får nu 7 500 kronor i pris och går vidare till riksfinalen i Västerås den 23 maj. Hela klassen bjuds dessutom på resan till Västerås. Andrapristagarna Frostvikens skola i Gäddede får 5 000 kronor och tredjepristagarna Hammarskolan 2 500 kronor.

Teknikåttan delade också ut ett designpris till den klass som lyckats bäst med att konstruera ett blodomlopp med hjärta, lungor och blodkärl. Det priset gick till klass 8B på Finnbacksskolan i Lycksele. Prisen var biobiljetter till samtliga elever i klassen. I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i södra Västerbotten, Jämtland och Västernorrland.

Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=2187

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:
 Dag Westerberg, kansliet för teknik och naturvetenskap
Telefon: 090-786 50 09, 070-559 50 65

E-post: dag.westerberg@adm.umu.se