Publicerad: 2017-04-26

Högskoleprovet - en pigg 40-åring

NYHET Söndag den 23 april utsatte sig 67 200 personer för högskoleprovet. Det är 40 år sedan provet infördes. I Umeå med omnejd lockades nästan 1 800 att göra vårens prov.

1977 hölls det första högskoleprovet. Det var en omvälvande händelse som hade föregåtts av nära tio års utredningar och förberedelser.

Tanken var att skapa ett alternativ till betygsintagning. Det fanns också planer på att högskoleprovet skulle kunna ge behörighet till vissa utbildningar, men av det blev inget utan provet är enbart ett urvalsinstrument. Sedan 1991 är provet öppet för alla.

Högskoleprovet är ursprungligen utvecklat vid Umeå universitet. För närvarande arbetar 14 personer vid Tillämpad utbildningsvetenskap på hel- eller deltid med konstruktion, utveckling och forskning kring provet

Högskoleprovet har genom åren lockat vitt skilda deltagare – den yngsta tio år, den äldsta 93!

I år skedde en liten minskning av antalet som skrev jämfört med ifjol. Allra flest var det våren 1993 med 93 000 deltagare i landet. Minst var det vid första tillfället 1977, då bara 633 personer hittade dit.

Högskoleprovets svårighetsgrad är inte att leka med. Under dessa 40 år har bara sammanlagt tio personer lyckats få alla rätt på provet.

Avgiften för att delta i högskoleprovet är 450 kronor. Provet genomförs vår och höst.

Information om högskoleprovet

Redaktör: Ola Nilsson