Publicerad: 2010-08-24

Högt tryck på bostadsmarknaden – men det kan lätta snart!

NYHET Just nu är det bråda dagar för akutrumsförmedlingen, men redan om ett par månader kommer trycket på bostäder att minska.

Sedan Akutrumsförmedlingen öppnade i början av sommaren har mer än 300 personer hört av sig dit. Förmedlingen finns till för att hjälpa nya studenter i Umeå som är i akut behov av boende i samband med terminsstarten. De förmedlar framförallt rum hos privatpersoner runt om i Umeå kommun.

På webbsidan www.umea.se/akutrum tipsar de också om att ta kontakt med 1st camp, Hotell Gamla fängelset och YMCA Hostel. Anna-Lena Löfgren, biträdande planeringschef på Umeå kommun bekräftar att det i skrivande stund finns platser kvar.
– Veckan före terminstart är inte representativ för hur det brukar vara på bostadsmarknaden resten av året. Redan efter en månad eller två kommer det att börja lätta, lugnar hon.

Fler smålägenheter på gång

Anna-Lena Löfgren håller med om att det är betydligt kärvare i år än vad det brukar vara, men berättar samtidigt att fler smålägenheter är på gång och kommer att stå klara inför nästa höst.

Henrik Stenwall, utredare vid Umeå universitet förklarar det ökade trycket på bostäder med att Umeå universitet i fjol hade en kraftig ökning av antalet studenter. Ökningen har fortsatt under vårterminen.
– Under perioder med hög arbetslöshet minskar även utflödet ur högskoleutbildning. Dessutom räknar vi med att antalet nybörjare ökar med några procentenheter även i år, berättar Henrik Stenwall.

27 augusti skriver Västerbottens Kurriren att Umeå universitet, Umeå studentkår och Umeå kommun utfärdar en gemensam uppmaning till Umeborna: Att alla som har rum över hör av sig till KFUM:s Akutrumsförmedling. De skriver även att rummen på vandrarhremmen börjar ta slut.Läs hela artikeln

Bild: Husen vid Lilljansberget. Foto: Elin Berge

Redaktör: Kristina Lindmark