Publicerad: 2013-05-24

Högtid med ceremoni och föreläsning om Sara Lidman

NYHET Lördag den 1 juni uppmärksammas 86 nya doktorer och 11 pristagare i Aula Nordica. Då är det dags för Umeå universitets högtidliga vårpromotion, och alla intresserade är välkomna till ceremonin. Festligheterna inleds redan på torsdag den 30 maj när pristagaren Annelie Bränström Öhman föreläser om Sara Lidman i Humanisthuset.

På vårens högtid promoveras universitetets doktorer, det vill säga de som har forskat, skrivit och publicerat en vetenskaplig avhandling i ett forskarämne. Under lördagens två timmar långa ceremoni i Aula Nordica, med start kl. 13.00, får de ta emot doktorshatt eller lagerkrans samt guldring och diplom.

Under vårpromotionen delas även pedagogiska och vetenskapliga priser ut. Några av pristagarna föreläser och samtalar på torsdag den 30 maj vid Umeå universitet.

Ceremoni, föreläsning och samtal är öppna för allmänheten.

Program och mer information om doktorer och pristagarePressbilder från tidigare vårpromotioner

Föreläsningar och samtal den 30 maj:

Plats: hörsal G, Humanisthuset, Umeå universitet

09.30–09.55 Vad jag har lärt mig om folkbildning av Sara Lidman
Föreläsning med Annelie Bränström Öhman, professor i litteraturvetenskap och mottagare av Baltics samverkanspris med populärvetenskaplig inriktning 2013.

10.00–12.00 Vad gör en skicklig lärare? Samtal med årets pedagogiska pristagare: Elinor Adenling, Martin Gullberg, Lars Lindblom, Carl Johan Orre, Catarina Rudälv, Mats Sjöström, Erik Sundkvist och Rolf Zale, samtliga vid Umeå universitet.
Moderator: Kerstin Engström

För ytterligare information, kontakta gärna:

Gunvor Larsson ceremonimästare, Umeå universitet Tel: 090-786 7776 Mobil: 070-190 1665
E-post: promotion@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman