Publicerad: 2024-02-26

Hopp om läkemedel mot enterovirus och tarmorganism

NYHET En avhandling av Kasturika Shankar, Umeå universitet, visar på nya möjligheter att behandla enterovirus, som orsakar sjukdomar som förkylning, polio och hjärtmuskelsjukdom. Ett annat resultat av är möjligheten att motverka tarmorganismen Giardia.

Kasturika Shankars forskning fokuserar på en nyckelspelare, nämligen 2C-proteinet. Hon avslöjar att det kan förändra spelplanen i kampen mot enterovirus.

– Genom att studera den här delen av viruset hittade vi ett sätt att stoppa det från att fungera. Det kan vara ett nytt sätt att tillverka läkemedel mot enterovirus som orsakar olika sjukdomar, bland annat hjärtinflammation och förkylning, säger Kasturika Shankar, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik.

I samarbete med Hofer-labbet studerade forskarna också en liten organism som heter Giardia, som kan orsaka giardiasis, en tarminfektion som kan leda till uppblåsthet, magkramper, illamående och diarré. De upptäckte att Giardia behöver ett speciellt protein, dAK, för att överleva. Ett resultat var att vissa läkemedel som används för att behandla andra sjukdomar också kan stoppa dAK från att verka. Detta kan vara ett nytt sätt att tillverka läkemedel för att bekämpa Giardia.

Disputation: 5 mars 2024, kl. 09.00. Plats: Carl Kempe föreläsningssal (KBE303), KBC, Umeå universitet.

Kontaktuppgifter:
Telefon: +46 73 677 28 77