Publicerad: 2015-10-26

Hot mot universitet i sociala medier

NYHET Umeå universitet gjorde i går, söndag, en polisanmälan med anledning av ett hot från Umeåområdet som riktades mot universitet på forumet Jodel. Hotet anspelade på händelsen i Trollhättan i förra veckan. Polisen gör dock bedömningen att verksamheten vid universitetet inte behöver påverkas av hotet. Därför bedrivs forskning och undervisning som vanligt.

– Det är viktigt att ta hot mot universitetet på allvar och låta polisen få kännedom om dem så att de kan vidta eventuella åtgärder. Meddelandet på Jodel kan ha nått många, framför allt studenter, och därför går vi nu ut med information, både för att lugna och för att undvika ryktesspridning, säger Jörgen Sandström, säkerhetssamordnare vid Umeå universitet.

Enligt polisen är hotet ett bland många som har florerat i sociala medier i hela landet sedan händelsen i Trollhättan.

– Det är inte förvånande att även vi drabbas av ett hot av detta slag. Vi har en kontinuerlig dialog med polisen i ärendet och återkommer med information till studenter och anställda om och när det finns mer att berätta, säger Jörgen Sandström.

För mer information, kontakta:

Jörgen Sandströmsäkerhetssamordnare vid Umeå universitet
E-post: jorgen.sandstrom@umu.seTel: 090-786 65 55