Publicerad: 2007-05-13

Humaniora & IT på Stadsbiblioteket under Kulturnatta

NYHET För andra året i rad är humanistiska fakulteten med under Kulturnatta. I år handlar det om Humaniora och IT: digitala kulturer, virtuell teater, bloggar och streotyper, identifiering av imiterade röster och mycket annat.

Under Kulturnatta flyttar den humanistiska fakulteten från universitetets campus ner till centrum och Stadsbiblioteket, där det kommer att bjudas på kortföreläsningar, utställningar, film och många chanser för besökarna att testa själv. Självklart är fakultetens framgångrika Humlab en huvudaktör denna kväll, men också ämnen som kanske mer sällan förknippas med modern teknik finns representerade, t ex arkeologi, drama-teater-film, engelska, lingvistik, nordiska språk och etnologi. Så är också Humaniora och IT ett område som humanistiska fakulteten har satsat på under en lång tid.

Också förra våren samarbetade humanistiska fakulteten och Stadsbiblioteket under Kulturnatta. Då, när slöjor och moskebyggen diskuterades som hetast i Umeå, skedde det under temat: Humanister granskar: Vems kultur?

Humaniora & IT
– Stadsbiblioteket kl 18–20, Kulturnatta  18 maj

Program

• Kortföreläsningar i ljusgården (15 minuter vardera med paus mellan)