Publicerad: 2015-05-08

Humaniora i gränslandet mellan akademi och journalistik

NYHET Institutionen för idé- och samhällsstudier arrangerar tillsammans med Humlab, Umeå universitet, en öppen föreläsning/samtal om "Humaniora i gränslandet mellan akademi och journalistik" med humanekologen och idéhistorikern Per Johansson och journalisten Eric Schüldt.

Måndag 18 maj kl. 13.00-15.00, Samhällsvetarhuset, Humlab (under universitetsbiblioteket)

I detta samtal är det gränslandet mellan akademi och journalistik som står i centrum. Den prisbelönte kulturjournalisten Eric Schüldt tillsammans med idéhistorikern och humanekologen Per Johansson berättar om sina erfarenheter och arbete med podradioserierna Människan och Maskinen, Kunskapens träd och den senaste och kickstarterfinansierade, Myter och Mysterier.

Med utgångspunkt i deras erfarenheter ska vi sen försöka bena i frågor om hur den akademiska världen arbetar med journalister, hur journalister arbetar med akademin och vilka konsekvenser dagens mediala och akademiska landskap har för forskares möjligheter att utföra "den tredje uppgiften" och sprida sin forskning och kunskap vidare.

Föreläsningen arrangeras av Högre seminariet i idéhistoria tillsammans med historia, historia med utbildningsvetenskaplig inriktning och Humlab.

Läs mer om Per Johansson och Eric Schüldt

Redaktör: Per Melander