Publicerad: 2004-05-10

Humanister är goda pedagoger och Dorothy tar priset

NYHET Under maj har två av universitetets humanister redan fått pedagogiska priser, av studentkåren och av fakulteten för lärarutbildning. När humanistisk fakultet nu delar ut sitt eget pedagogiska pris är det Dorothy Armitstead-Åström som uppmärksammas.

Dorothy Armitstead-Åström får Humanistiska fakultetens pedagogiska pris läsåret 2003/2004 för sina insatser inom lärarutbildningen i engelska där hon på ett inspirerande och engagerat sätt bibringar sina studenter kunskaper om främmandespråkinlärning, för sitt arbete när det gäller utveckling av fortbildningskurser i engelska för lärare, för sin vilja att prova och utveckla nya undervisningsformer och för sin goda förmåga att samarbeta med andra i undervisnings- och kursutvecklingsfrågor.

Dorothy Armitstead-Åström är 48 år gammal och arbetar som lärare vid institutionen för moderna språk/engelska. Hon undervisar huvudsakligen på didaktik/metodikmoment inom engelskans lärarutbildningskurser.

Dorothy Armitstead-Åström är född och uppvuxen i Clitheroe i grevskapet Lancashire i norra England. Efter lärarutbildning i England kom hon till Sverige 1980. Under de första åren i Sverige arbetade hon som lärare vid Kursverksamheten i Nässjö och Umeå och senare som hemspråkslärare vid bl.a. Vasaskolan och Dragonskolan i Umeå. 1994 anställdes hon som adjunkt vid Umeå universitet.

För intervju med Dorothy Armitstead-Åström, kontakta henne på:Tel: 090-786 96 15 eller
E-post: Dorothy.Astrom@engelska.umu.se

De två lärare som tidigare under maj månad uppmärksammats för sin pedagogiska gärning är Lars Hübinette, moderna språk, samt Martin Hårdstedt, historiska studier, och hans lärarlag.

Mer om det på www.umu.se/humfak/aktuellt/pedpriser.html

Redaktör: Helena Vejbrink