Publicerad: 2018-01-09

Hundratals internationella studenter anländer till universitetet

NYHET Inför terminsstart välkomnar Umeå universitet hundratals internationella studenter.Av dem är drygt 240 nya utbytesstudenter från 30 olika länder. De första dagarna bjuder på ett organiserat mottagande, introduktion till universitetet och flertalet sociala aktiviteter.

Den 14 januari anländer majoriteten av de utbytesstudenter som har boende genom International Housing Office. De som kommer med flyg får busstransport till Infocenter där de hämtar ut nycklar till sitt boende hos International Housing Office. Sedan anordnas taxiskjuts till studentrummen.

– Internationella studenter berikar studiemiljön och för deras helhetsupplevelse är det viktigt med ett bra mottagande. Att vi kan erbjuda den här servicen stärker Umeå universitets renommé som studiedestination, säger Ingrid Svensson, enhetschef på International Office.

Förutom utbytesstudenterna anländer också flera hundra så kallade freemover-studenter som har sökt sig till Umeå universitet på egen hand.

Bild från Orientation vårterminen 2017
Orientation vårterminen 2017.
Bild: Ulrika Bergfors

Måndagen den 15 januari ges Orientation för att introducera de nyanlända studenterna till universitetet. För att ytterligare underlätta ankomsten anordnas flertalet aktiviteter genom Buddy Programme så att studenterna lär känna varandra.

– Vi vet att Buddy Programme är väldigt uppskattat av internationella studenter och det skulle inte vara möjligt att erbjuda det utan de redan etablerade Umeåstudenterna som också anordnar egna aktiviteter inom sina buddy-grupper. De gör ett fantastiskt jobb! säger Helin Bäckman Kartal, International Office.

Om Orientation

Orientation består av en serie föreläsningar som ska introducera de internationella studenterna till Umeå universitet.
Programmet för Orientation

Om Buddy Programme

Buddy Programme är till för att hjälpa internationella studenter att komma till rätta i Umeå och introducera dem till Sverige. Det är också en unik möjlighet för redan etablerade studenter vid universitetet att möta nya människor, kulturer och utveckla sina språkkunskaper.
Buddy Programme

För frågor, kontakta gärna

Ingrid Svensson, enhetschef International OfficeTel: 090-786 54 71, mobil: 070-588 10 27
E-post: ingrid.svensson@umu.se