Publicerad: 2016-02-22

Hur fungerar det att kombinera elitidrott och studier vid Umeå universitet?

NYHET Umeå universitet gör det möjligt att satsa på dubbla karriärer! Vid Idrottshögskolan, Umeå universitet, finns cirka 250 elitidrottande studenter samlade. Elitidrottsstudenterna representerar närmare 30 olika idrotter och finns spridda på över 50 olika utbildningar inom Umeå universitet. Vill Du också kombinera dina karriärer? – Sök till Umeå universitet!

Idrottshögskolan vid Umeå universitet har funnits sedan 2000/2001 och under hösten 2015 blev Umeå universitet ett av landets tre första Riksidrottsuniversitet. Idrottshögskolan är störst av idrottsuniversiteten i Sverige med över 800 idrottsstudenter, som antingen studerar på en idrottsrelaterad utbildning eller kombinerar elitidrott med studier.

Umeå universitet är ett fullbreddsuniversitet och erbjuder utbildningar inom såväl den medicinska, humanistiska, Teknisk-naturvetenskapliga som den Samhällsvetenskapliga fakulteten. Du som elitidrottsstudenterna kan oavsett om du läser till läkare, psykolog, journalist, civilingenjör eller civilekonom satsa på en idrottskarriär samtidigt som du förbereder dig för livet efter din idrottskarriär med en akademisk utbildning. Elitidrottsavtalet hjälper Umeå universitets elitidrottsstudenter att kombinera sina idrottsliga satsningar med sina akademiska studier.

Hur fungerar det då att kombinera elitidrott med studier vid Umeå universitet? Några av våra elitidrottsstudenter berättar!

Gustav Nordström, student vid Civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi samt aktiv i Svenska längdskidlandslaget
Evelina Wickbom, student vid Civilingenjörsprogrammet inriktning bioresursteknik samt aktiv i Svenska skidorienteringslandslaget
Karl Dahlgren, nyutexaminerad läkarstudent - läser nu fristående kurs och flerfaldig SM-guldmedaljör i Jujutsu
Helena Jansson, f.d. läkarstudent och orienterare i Svenska orienteringslandslaget

Vanliga frågor gällande Elitidrott och studier

Frågor och svar - Elitidrott och studier vid Umeå universitet

Intervjuer med studenter som läser på en idrottsrelaterad utbildning.

Övriga idrottsintervjuer

Ansök du också till Umeå universitet! Ansökningstid mellan 15/3 – 15/4.

Idrott och Akademi- Tänk Umeå!
Idrottshögskolan är en centrumbildning vid Umeå universitet. Här samlas all idrottsrelaterad utbildning och forskning samt alla elitidrottande studenter.
Umeå universitet är ett av Sveriges första Riksidrottsuniversitet. På ett Riksidrottsuniversitet ska akademisk tränarexamen, anpassade studier för elitidrottare och praktiknära forskning bidra till att stärka svensk idrotts internationella konkurrenskraft.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson