Publicerad: 2020-09-09

Hur har egentligen elektriskt ljus producerats?

NYHET I en artikel i den ansedda tidskriften Technology and Culture har Hanna Vikström, postdoktor i idéhistoria vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, undersökt hur resursbrist påverkade utvecklingen av glödlampor.

Vid slutet av 1800-talet kämpade uppfinnare världen över med att försöka skapa glödlampor som hade ett behagligt sken, som likande solens ljus. Det visade sig vara en ytterst svår uppgift. Bara några få metaller hade rätt egenskaper och dessa fanns bara på ett fåtal platser i världen.

Glödlampsföretag i USA blev helt beroende av import av metaller såsom platina, sällsynta jordartsmetaller och torium från bland annat Ryssland och Brasilien för att kunna göra lampor.

I artikeln skildrar Vikström hur företag tävlade om att säkerställa tillgång till de begränsade och värdefulla metallerna i sin strävan att ta över den snabbt växande belysningsmarknaden i början av 1900-talet.

Det var en tid av globalisering och protektionism, och framställningen av glödlampor påverkade både gruvbrytning och politik. Den här frågan fortsätter att vara minst lika aktuell idag, men nu tävlar företag om att säkerställa tillgången till litium till batterier istället.

Läs hela artikeln ”Producing Electric Light: How Resource Scarcity Affected Light Bulbs, 1880–1914” i Technology and Culture, vol 61, nr 3 (2020)

Hanna Vikström