Publicerad: 2012-03-07

Hur kan vi förstå Utøya? – Var med och diskutera ideologi, rasism och kön

NYHET Den 22 juli 2011 detonerade en sprängladdning i Oslos regeringskvarter. Några timmar senare rapporterades skottlossning på det socialdemokratiska ungdomslägret på ön Utøya.

Det norska rättssystemet har konstaterat att gärningsmannen, Anders Behring Breivik, led av psykisk sjukdom vid tillfället. Är Breivik en avvikelse eller ett symptom av vår tid? Ska vi förstå detta som handlingar av en individuell galning eller ett politiskt dåd som bottnar i ett större sammanhang?

Den 15 mars 2012 arrangerar Postkoloniala seminariet vid Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet, ett symposium där vi utreder en rad olika spår som kan ta oss närmare en bredare förståelse av händelserna i somras och av det samhälle där detta kunde ske.

Välkomna till:
Vägen till Utøya – ett symposium om ideologi, islamofobi, kön och vithet i Norden

Medverkande bland andra:
Mattias Gardell, religionsvetare, Uppsala universitet
Lena Berggren, idéhistoriker, Umeå universitet
Tobias Hübinette, forskare vid Mångkulturellt Centrum och Södertörns högskola
Catrin Lundström, sociolog, Stockholms universitet

För mer information och fullständigt program, gå till:
Datum: 15 mars
Tid: 13.00 – 17.00