Publicerad: 2014-12-02

I kölvattnet av g14

NYHET Efter en tre dagars intensiv konferens med mingel, samtal, diskussioner och fest skulle man kunna tro att forskarna i korridorerna hos Umeå centrum för genusstudier pustar ut, men då tror man fel. Här sjuder det av liv och varför inte fortsätta hålla uppe tempot?

Konferensen ”g14-att utmana makten”, som samlade över 300 personer i vad som kom att kallas årets mäktigaste genusforskarkonferens, har just tagit slut. Besökarna fick möjlighet att ta del av allt från jämställdhet inom skogssektorn till publiceringshets och feministisk solidaritet. Stämningen var hög och av konferensbesökarnas reaktioner att döma var det en väldigt lyckad konferens.

Som ett resultat av den mycket lyckade konferensen bjuder Umeå centrum för genusstudier, UCGS, in till två nya intressanta seminarier.

På tisdag har de som missade Katie King, professor vid University of Maryland och invigningstalare vid konferensen, chansen att få höra henne igen. Då kommer hon fortsätta sitt samtal om ”Diving in to the paradox” inom ramen för UCGS högre seminarium. Men titeln:” - what happens AFTER the critique? A seminar on making knowledges caring and careful”

-Vi var många som fascinerades och inspirerades av Katie King, och vi ser det som ett unikt tillfälle att genom ett mer personligt samtal få ta del av hennes forskning och frågeställningar. Våra högre seminarium har högt i tak och chanserna att ställa frågor kommer vara många säger Anna Croon Fors, föreståndare vid UCGS.

Den 9 december bjuder UCGS tillsammans med Humlab in till ett seminarium med Carrie Rentschler, docent och forskare I feministiska media studier, samt föreståndare för institutionen för genus vid McGill. Hennes forskning belyser relationerna mellan aktivism, sociala rörelser och självförsvar som feministisk pedagogik kopplat till den ”könade rädslan”. Hennes senaste bok handlar om mordet på Catherine “Kitty” Genovese 1964 och tv-medias roll i vad som kom att bli ett av århundradets mest impopulära mordhistoria.

Tider och lokaler för dessa två seminarier hittar du på webbsidan: UCGS högre seminarium

Redaktör: Emma Skog