Publicerad: 2012-10-19

I morgon lördag installeras etnolog Bo Nilsson som professor.

NYHET Politiker och sociala medier, det är temat på föreläsningen Bo Nilssons kommer hålla i samband med hans installation som professor vid Umeå universitet. Högtidsstunden äger rum i morgon lördag 20 oktober klockan 11.10 i hörsal G.

Projektet som föreläsningen utgår ifrån behandlar politiker i västerbotten och deras förhållningssätt till sociala medier. Även journalister och aktivisters förhållningssätt till sociala medier ingår i studien men kommer inte tas upp i just denna föreläsning. Projektet är nu inne på sitt andra år av tre och drivs förutom Bo Nilsson av Simon Lindgren, professor i medie- och kommunikationsvetenskap och Eric Carlsson, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Bo Nilsson har förberett sig inför högtiden och ser på det hela taget fram emot en trevlig dag och afton. - Jag har faktiskt köpt en frack, eftersom jag insåg att det i längden blir billigare än att hyra. Egentligen är jag lite kluven inför högtidsritualer, men vi behöver ritualer i våra liv och det skulle vara tråkigt utan. På kvällen blir det en trevlig middag och diplom delas ut.

Allmänheten, studenter och anställda är välkomna att delta under lördagens föreläsning.

Läs mer om Bo Nilsson här

Redaktör: Therese Högberg