Publicerad: 2014-03-27

I Sydkorea spirar den senaste alumnföreningen

NYHET Den första träffen någonsin för Umeå universitets sydkoreanska alumner ägde rum i Seoul 17 mars. Arrangemanget bjöd på återseenden såväl som nya kontakter, och blev startskottet för den senaste av Umeå universitets internationella alumnföreningar.

Den nystartade alumnföreningen ger före detta studenter i Sydkorea ett sammanhang för att nätverka, utbyta idéer och hålla kontakten med Umeå universitet.

Vid den inledande träffen i mars mötte sydkoreanska alumner inte bara varandra, utan även en grupp inresta representanter från Umeå universitet.

Framöver kommer det att planeras arrangemang och aktiviteter som främjar kunskapsutbyte och samarbete för alumner, utbytesstudenter och presumtiva studenter i Seoul.

Länkar mellan Umeå och världen

Umeå universitets alumner finns spridda över hela världen, dessa personer utgör länkar till ett globalt sammanhang inom utbildning, forskning och näringsliv.

Att de internationella alumnerna är betydelsefulla som ambassadörer för Umeå universitet blir allt mer tydligt. I den stora internationella studentundersökningen International Student Barometer 2013 framgick att hela 24 procent av Umeå universitets internationella studenter hade hört talas om våra utbildningar via en före detta student.

Drömmen om Sverige

Men alumnnätverket föder kontakter mellan universitetet och alumnerna som gagnar båda parter.

Många av de internationella alumnerna hoppas kunna återvända till Sverige för arbete. Och vissa lyckas faktiskt. Sujin Hwang kom till Umeå som utbytesstudent 2012 för att studera Engelska. Ett halvår senare återvände hon till Sverige som praktikant på den sydkoreanska elektronikkoncernen LG:s Stockholmskontor.
– Den svenska naturen är den bästa i världen, säger Sujin Hwang. Och Sverige är ett vänligt och öppensinnat land. Det tar bara lite tid att börja lära känna människor, konstaterar Sujin Hwang som nu håller på att slutföra sina studier i Sydkorea.

Lockande utbytesland

Samarbeten mellan Umeå universitet och sydkoreanska lärosäten har tagit fart på senare tid. Just nu befinner sig en delegation med bland andra vice rektor Anders Fällström i Sydkorea, där man besöker både nuvarande och potentiella parteruniversitet.

Anders Fällström ser entusiastiskt på möjligheterna.
– Vårt samarbete med Sydkorea har de senaste två åren varit en stor framgång både för våra studenter som reser dit och de studenter som kommer till oss.

För närvarande har Umeå universitet tre studenter på utbyte i Sydkorea. Joakim Lundberg som studerar vid Handelshögskolan summerar intrycken så här långt.
– Det bästa med Seoul är storleken, här finns allt mellan himmel och jord.

Enligt Anders Fällström är det ett växande intresse för att resa som utbytesstudent till Sydkorea.
– En spännande kultur, högkvalitativ utbildning och ett trevligt och lättsamt folk har gjort landet till ett av de populäraste bland våra studenter.

Redaktör: Therese Danley, Jonas Lidström