Publicerad: 2010-06-24

Iaspis-stipendier till Konsthögskolealumner

NYHET Två av Konsthögskolans tidigare elever, Beata Berggren som gick ut 2005 och Therese Johansson som gick ut nu i sommar, har fått stipendier från Iaspis.

Bildkonstnärsfondens delegation för Iaspis har utsett nya innehavare av ateljéer i Stockholm. Beata Berggren som gick ut Konsthögskolan i Umeå 2005 är en av fyra bildkonstnärer som får en ateljévistelse på sex månader och ett projektbidrag på 250 000 kr . Hennes projekt heter Vem pratar? Den som håller i hatten pratar.

Tre bildkonstnärer som i år eller förra året examinerades vid konstnärliga högskolor tilldelades ateljévistelser på sex månader och stipendium på
90 000 kr. En av dessa är Therese Johansson som gick ut Konsthögskolan i Umeå nu i sommar.

Arbetsperioderna vid Iaspis påbörjas i oktober 2010 respektive april 2011.

Läs merKonsthögskolan

Redaktör: Helena Vejbrink