Publicerad: 2016-12-01

Idétävling för studenter i syfte att få igång inaktiva barn

NYHET Riksidrottsförbundet är delaktig i projektet Activity Square Europe som syftar till att motivera och stärka idrottsorganisationer att bli aktiva partners för skolor och förskolor med målsättningen att öka möjligheterna för 80 miljoner barn att bli mer fysiskt aktiva. I en del i projektet inbjuds studenter till en idétävling för att hitta nya innovativa sätt att få igång inaktiva barn.

Riksidrottsförbundet är med i ett Erasmus+ projektet "Activity Square Europe" som tittar närmare på samverkan mellan skolor och idrottsrörelsen i syfte att höja kunskapen om vikten av träning och fysisk aktivitet på olika sätt för att öka möjligheterna för 80 miljoner barn i skolåldern i Europa att bli mer fysiskt aktiva.

Idétävling

Som i en del av projektet inbjuds studenter till en idétävling med målsättningen att hitta nya innovativa sätt att få igång inaktiva barn. Tävlingen vänder sig till studenter inom EU och är öppen fram till 24 februari 2017. Studenterna tävlar i lag bestående av tre personer och kommer att få ladda upp en projektbeskrivning (max 4 sidor) samt en film.

Studenterna tävlar om en resa till Bryssel under maj 2017 och få möjligheten att träffa nyckelpersoner i ledande idrottsorganisationer i Europa.

Läs mer om Activity Square EuropeLämna ert tävlingsbidrag

Activity Aquare Europe-project: Ideas Competition - Handout