Publicerad: 2018-04-10

Idrott vid Umeå universitet – Tillsammans lyfter vi!

NYHET Onsdag den 18 april inbjuder Idrottshögskolan all personal inom idrottsområdet vid Umeå universitet till att delta i träffen ”Idrott vid Umeå universitet – Tillsammans lyfter vi!”. Hur kan idrottsverksamheten vid Umeå universitet bland annat bidra till utvecklingen av Idrottsstad Umeå och idrotten såväl regionalt som nationellt?

All personal inom idrottsområdet är viktiga spelare i det stora lagbygget ”Idrott vid Umeå universitet”. Tillsammans har vi kommit långt, men hur kan vi tillsammans lyfta idrotten högre? I dagsläget har ett 40-tal anställda anmält sig till träffen "Idrott vid Umeå universitet - Tillsammans lyfter vi!" som hålls i lokalen Trip Helix, Samverkanshuset, onsdag 18 april mellan kl. 13:00-16:30,

Dieter Müller, vice rektor vid Umeå universitet, inleder eftermiddagen med att berätta om vad idrottsverksamheten vid Umeå universitet betyder utifrån ett universitetsledningsperspektiv. Hur ser ledningen på idrottsverksamheten och Idrottshögskolan i framtiden?

Kent Lindahl, Riksidrottsförbundet och ansvarig för utvecklingen av Riksidrottsuniversitet (RIU) och Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL), gästar Umeå och informerar om varför Riksidrotten satsar på RIU och EVL. Kent kommer bland annat att prata om vad Idrotten på Umeå universitet betyder för utvecklingen av RIU-modellen och hur Umeå universitet har bidragit till denna utveckling.

På programmet finns även Stefan Hildingsson, fritidschef Umeå Kommun, Peter Juneblad, näringslivschef Umeå kommun, samt Niclas Bromark, Länsidrottschef Västerbottens idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna, för att samtala om vilken betydelse Idrottshögskolan och Idrotten på Umeå universitet har för kommunen och den lokala och regionala idrotten. Cecilia Berglund, Umeå Conventionbyrå, samt Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå, lyfter frågan kring hur vi genom vetenskapliga konferenser och evenemang inom idrottsverksamheten vid Umeå universitet kan bidra till att stärka profilen Idrottsstad Umeå.

Dagen avslutas med interaktiva gruppdiskussioner innan träffen avslutas med en Italiensk buffé uppe på Idrottshögskolan/Idrottsmedicinska enheten.

Till anmälan Idrott vid Umeå universitet - Tillsammans lyfter vi!
Sista anmälningsdag är onsdag 11 april 2018.

Program Idrott vid Umeå universitet - Tillsammans lyfter vi!

Redaktör: Anna-Karin Eriksson