Publicerad: 2018-04-20

Idrott vid Umeå universitet – Tillsammans lyfter vi!

NYHET Under gårdagen träffades delar av den personal som jobbar inom idrottsområdet vid Umeå universitet för att påbörja nästa steg i utvecklingen av idrott på Umeå universitet. Hur kan bland annat idrotten vid Umeå universitet bidra till utvecklingen av Idrottsstad Umeå och idrotten regionalt och nationellt?

Träffen ”Idrott vid Umeå universitet – Tillsammans lyfter vi!” inbjöd all Idrottspersonal vid Umeå universitet för att interaktivt samtala om hur vi tillsammans kan lyfta ännu högre. All personal inom idrottsområdet är viktiga lagspelare i det stora lagbygget ”Idrott på Umeå universitet. Ett 40-tal anställda kom till träffen som blandade information med interaktiva frågor.

Inbjudna gäster

Kent Lindahl, Riksidrottsförbundet, Stefan Hildingsson, fritidschef Umeå Kommun, Peter Juneblad, näringslivschef Umeå kommun, Niclas Bromark, Länsidrottschef Västerbottens idrottsförbund & SISU Idrottsutbildarna, Cecilia Berglund, Umeå Conventbyrå, samt Gabriella Hed Vall, evenemangsansvarig Visit Umeå, var inbjudna gäster och talare under eftermiddagen.

Dieter Müller, vice rektor vid Umeå universitet och ordförande i Idrottshögskolans styrelse, inledde eftermiddagens program. Dieter samtalade kring vad Idrottshögskolan är och vad Idrottsverksamheten för Umeå universitet betyder utifrån ett universitetsledningsperspektiv samt hur ledningen ser på idrottsverksamheten och idrottshögskolan i framtiden.

Kent Lindahl, RF

Kent Lindahl, ansvarig för Riksidrottsuniversitet (RIU) och Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL), informerade om varför Riksidrotten gör en satsning på RIU och EVL, vad som har hänt under första avtalsperioden samt vad Riksidrottsförbundet vill inför kommande avtalsperiod 2018-2022. Kent delgav betydelsen Idrottshögskolan och idrotten på Umeå universitet har haft för utvecklingen av RIU/EVL modellen och på vilket sett Riksidrottsförbundet ser att Umeå universitet har bidragit till denna utveckling.

Stefan Hildingsson, Peter Juneblad och Niclas Bromark informerade om vad Idrottshögskolan och idrotten på Umeå universitet betyder för kommunen och den lokala och regionala idrotten innan Cecilia Berglund tillsammans med Gabriella Hed Vall tog till orda om hur vi genom vetenskapliga konferenser, föreläsningar och andra event inom idrottsverksamheten på Umeå universitet kan bidra till att stärka Idrottsstad Umeå.

Framtidens idrott vid Umeå universitet

Tor Söderström, föreståndare för Idrottshögskolan, avslutade eftermiddagen med hur idrottspersonal tillsammans tar nästa steg och hur vi kan jobba vidare. Hur samarbetar vi och hur ligger vi till i förhållande till andra idrottslärosäten.

- Jag är mycket nöjd med dagen, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan. Det finns otroligt mycket kompetens inom idrottsområdet på vårt lärosäte och dagen gav mycket positiv energi till att jobba vidare med att utveckla idrottsverksamheten inom Umeå universitet och i Idrottsstad Umeå.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson