Publicerad: 2020-03-18

Idrottens sociala och kulturella aspekter

NYHET I sommar ger Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet den tredje upplagan av den internationella doktorandkursen "Culture, Sport and Society". Målet med kursen är att utveckla studenters intresse för och förståelse för idrottens sociala och kulturella aspekter.

Doktorandkursen Culture, Sport and Society, ges 8-12 juni 2020 i Umeå, i samarbete med Universitetet i Sørøst-Norge. Kursen vänder sig till doktorander i alla faser av sin forskarutbildning. Om utrymme finns, kommer möjlighet även att ges till mastersstudenter.

Kursen är på 10 hp och består av en blandning av föreläsningar, seminarier och worskshops som hålls av ledande forskare från norden och kontinenten. Under kursen ges studenterna möjligheter att diskutera sina avhandlingsprojekt med föreläsare och kurskamrater. De kommer också att få praktiska råd och vägledning i avhandlingsskrivandet samt i att publicera sina texter i vetenskapliga tidskrifter. En av ambitionerna med kursen är att erbjuda en utgångspunkt för utveckling av långsiktiga internationella forskningsnätverk med såväl kurskamrater som ledande forskare.

Kursen är inställd och kommer att ges vid ett senare tillfälle.