Publicerad: 2019-02-22

Idrottsalumn och elitidrottsstudent prisades på Umeå idrottsgala

NYHET I samband med Umeå Idrottsgala den 21 februari delade Idrottshögskolan ut pris till året elitidrottsstudent och årets idrottsalumn. Caroline Jönsson utsågs till årets idrottsalumn och Karl-Johan Dyvik till årets idrottsstudent.

Kort om Karl-Johan Dyvik
Ålder: 25 år
Förening: IFK Mora SK
Utbildningar vid Umeå universitet: Högskoleingenjör inom byggteknik. 2013-2019
Levnadsmåtto: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Inget är omöjligt!
Beskriv dig själv med tre ord: Lugn, omtänksam och målinriktad

Berätta om din elitidrottssatsning?

– Jag började åka skidor vid ett års ålder och har åkt sedan dess, så att jag senare valde att satsa på skidor var inte ett svårt. Jag flyttade till Mora för att börja plugga på skidgymnasiet och sedan flyttade jag upp till Umeå för att fortsätta studera och elitsatsa på min idrott. Jag åker idag för IFK Mora SK och har bland annat åkt 7 världscuptävlingar där jag totalt tagit 33 världscuppoäng.

Hur har du löst kombinationen elitidrott och studier? Har du haft någon fördröjd studiegång?

– Jag studerade först ett tekniskt basår som jag läste på 100 procent för att bli klar så fort som möjligt och sedan började jag studera byggingenjör som jag har läst på 75 procent. För mig har det fungerat bra att läsa på ganska hög studiefart för att hålla igång utan att få någon paus i pluggandet. Men jag har ändå haft gott om tid vid sidan av studierna och kunnat träna som jag velat.

Hur har du trivts under dina år i Umeå? Hur är Umeå som idrotts- och skidstad?

– Jag har trivts väldigt bra här i Umeå och skulle vilja påstå att det här är den bästa staden i Sverige att både elitsatsa och samtidigt plugga i. Allt är nära med maximalt cykelavstånd till både träningsanläggningar, skola och affärer.

Vad skulle du vilja säga till andra studenter som funderar på att kombinera elitidrott och studier?

– Mitt bästa tips för de som både elitsatsar och studerar är att vara ute i god tid med att kontakta lärare och andra inblandade om man behöver flytta obligatoriska studiemoment. Det mesta går att lösa.

Kort om Caroline Jönsson
Ålder: 41
Arbete: Egen firma. Konsult åt FIFPro World Players Union samt leg psykolog inom Triangels mottagning för Idrott och hälsa syd, för elitidrottare, domare och tränare.
Utbildning vid Umeå universitet: Psykologutbildningen 2008-13
Levnadsmåtto: Först kaffe, sen kan vi rädda världen
Beskriv dig själv med tre ord: Nyfiken, lösningsfokuserad och snäll

Berätta om ditt nuvarande arbete och ditt engagemang för att göra idrotten mer jämlik?

– Jag och Marika Hjerpensköld grundade FairPay Foundation som ett försök att påverka idrotten utanför dess egna ramar. Den frustration jag kände över att inget hände blev till handling. Hur kan jag påverka genom att influera de som försätter idrotten med olika resurser såsom pengar, träningstider, träningsanläggningar och bidrag i olika former? Det var ett trögt arbete i början men har de senaste åren tagit form. Norra skogsägarna som var med på galan har varit en stor influencer i vårt arbete.

– Jag vill heller inte helt släppa arbetet med att påverka inom idrottens ramar och därför blev mitt engagemang inom spelarföreningsverksamheten en naturlig del. Mitt första mål med kollektivavtal för Damallsvenskan blev verklighet 2007 och sedan har jag fortsatt med det arbetet även på global nivå.

Vad är ditt tips till andra som studerar en utbildning inom idrottsområdet? Hur når de sina yrkesdrömmar?

– Det är viktigt att fundera över vad man verkligen tycker är kul att göra. Studera lite bredare då en allmän kompetens ibland kan vara en fördel. Fråga var ni kan hjälpa till ideellt för att skaffa erfarenhet både för att det ökar möjligheterna till att få arbete framtiden, men det ger även en möjlighet att känna efter om man är på rätt väg i sitt yrkesval.

Hur var din studietid vid Umeå universitet?

– Jag hade en härlig tid här med en möjlighet att både få spela fotboll på elitnivå i Umeå och i Chicago genom elitidrottsavtalet. Jag arbetade parallellt med ledarskap och näringsliv som trainee på ledarskapscentrum och genom att hjälpa klubben med deras sponsorer i bland annat värdegrundsarbete/förändringsarbete. Det var även fantastiskt att få uppleva allt som har med vinterstaden Umeå att göra samt att få ny vänner.

Vad betydde elitidrottsavtalen för dig då du var student? Har du fortsatt följa utvecklingen gällande Riksidrottsuniversitet och dubbla karriärer?

– Det var a och o för mig, det möjliggjorde min dagliga träning och att jag kunde åka iväg på läger m.m. Jag hade inte kunnat dubblera och klara utbildningen på 5 år, det hade minst tagit 7,5 år om inte mer så det var en stor hjälp.

– Jag har fortsatt följa den med stort intresse. Vi jobbar mycket med det i dag på nationell nivå där vi nu i dagarna kommer anställa en person på 50 procent för att åka runt till spelarna och hjälpa dem med dubbla karriärer. I Danmark har det kommit otroligt långt med det arbetet och vi försöker se och lära av andra länder.