Publicerad: 2016-12-09

Idrottsforskare vid Umeå universitet tilldelas CIF-medel

NYHET Styrelsen för Centrum för Idrottsforskning (CIF) har tagit beslut om tilldelning av beviljat forskningsbidrag för år 2017. 794 493 kr tilldelas till forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk.

CIF:s styrelse tog i samband med sitt styrelsemöte den 28-29 november 2016 beslut om tilldelning av projekt, tjänster och organisationsstöd 2017. Följande forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk har beviljats CIF-medel för år 2017.

Per Stål, Universitetslektor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi, beviljas 110 000 kr för sitt projekt "Effects of high-intensity training on muscle fiber composition, capillarity, and aerobic performance.

Inger Eliasson, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, tilldelas 200 450 kr för sitt projekt "Viktiga vägval för svensk barn- och ungdomsidrott - i brist på evidensbaserade modeller".

Josef Fahlén, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, beviljas 187 212 kr för sitt projekt " Exploring negotiations between member needs and external expectations in sport club boardrooms".

Cecilia Stenling, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, tilldelas 191 721 kr för sitt projekt "Gatekeeping sport governance - the (re)production of (mis)representation in board nomination processes.

Ulrika Aasa, Universitetslektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering - fysioterapi, beviljas 115 000 kr för sitt projekt "Kan styrkelyftarnas skador förebyggas? Steg 2 av 4 i det förebyggande arbetet.

Charlotte Häger, Professor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering - fysioterapi, har tilldelats 100 000 kr för sitt projekt "Kinematic signature of proprioception-based knee control in athletes with and without ACL injury".

Redaktör: Anna-Karin Eriksson