Publicerad: 2016-02-12

Idrottshögskolan hyllar Årets Idrottsalumn 2015 och Årets Elitidrottsstudent 2015

NYHET Idrottshögskolan delade ut utmärkelser till Anders Wahlström för Årets Idrottsalumn samt till Karl Dahlgren för Årets Elitidrottsstudent under Umeå idrottsgala.

Anders Wahlström, barn- och ungdomsidrottsansvarig vid Riksidrottsförbundet, tog emot Idrottshögskolans utmärkelse "Årets Idrottsalumn" för sitt arbete som gör gott för Svensk Idrott.

Under gårdagskvällen hyllades och uppmärksammades aktiva, ledare, eldsjälar och föreningar som på ett positivt sätt bidrar till Idrottsstaden Umeås utveckling under Umeå Idrottsgala.

Årets Idrottsalumn 2015

Anders Wahlström, barn- och ungdomsidrottsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF), fick under galakvällen ta emot Idrottshögskolans utmärkelse Årets Idrottsalumn med följande motivering:

"Utmärkelsen utdelas till en tidigare student (alumn) som läst en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet och som idag i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk Idrott. Anders Wahlström gör i sitt arbete som barn – och ungdomsansvarig inom Riksidrottsförbundet ett fantastiskt arbete. Anders inspirerar och utbildar Svensk Idrott med mottot – Så många som möjligt så länge som möjligt! Anders är också en av drivkrafterna bakom de nya riktlinjerna som Riksidrottsmötet fastställt gällande Barn- och ungdomsidrott".

Intervju med Anders Wahlström

Årets Elitidrottsstudent

Karl Dahlgren tog emot Idrottshögskolans utmärkelse "Årets Elitidrottsstudent 2015" för sina framgångar såväl akademiskt som idrottsligt.
Foto: Kenneth Sandelin

Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet vid Umeå universitet, tilldelas utmärkelsen Årets Elitidrottsstudent med motiveringen:

"Utmärkelsen tilldelas en student vid Umeå universitet som lyckats bra med kombinationen elitidrott och studier. Karl Dahlgren, som studerat till läkare samt tävlar i Jujutsu, har skapat en bra balans mellan träning/tävling och studier. Han har presterat på hög nivå inom båda områdena. Karl är en förebild för andra studenter som vill lyckas med kombinationen elitidrott och studier".

Balticgruppen stödjer Idrottshögskolans utmärkelse Årets Elitidrottsstudent med 10 000 kr.

Intervju med Karl Dahlgren

Läs mer om vinnare Idrottsgalans pristagare

Redaktör: Anna-Karin Eriksson