Publicerad: 2023-09-19 Uppdaterad: 2023-09-29, 10:52

Idrottshögskolans nätverksdag 2023

NYHET Idrottshögskolan välkomnar personal inom idrottsområdet vid Umeå universitet till en spännande eftermiddag med föreläsningar och dialog i ämnet idrottens gränsdragningar.

–Temat för nätverksträffen är Idrottens gränsdragningar med diskussioner om politik och idrott, e-sport som del av idrottsfamiljen samt juridik och idrott. Temat känns spännande och ligger rätt i tiden, då mycket av det som händer runt omkring oss påverkar idrottens roll i samhället, berättar Taru Tervo, forskningssamordnare vid Idrottshögskolan

Värderingsbaserade gränsdragningar

En av de inbjudna talarna är Åsa Ögren, ordförande i RF-SISU Västerbotten. Hon inleder eftermiddagen med att berätta om värderingsbaserade gränsdragningar inom idrott.

–Åsa kommer bland annat att lyfta skillnaden mellan trygg och otrygg idrott och idrottens relation till samhällsnyttan. Det handlar bland annat om hur barnkonventionen kan upprätthållas i föreningslivet, där barn och ungdomar ska kunna känna sig trygga med att inte utsättas för kränkningar eller övergrepp, säger Ulrika Haake, föreståndare vid Idrottshögskolan.

–Åsa kommer även att beröra ämnet föreningsidrott kontra kommersiell idrott, där kommersialisering är en trend som växer sig allt starkare framför allt i större städer, fortsätter Taru Tervo.

E-sport - en sport?

Det råder en debatt i vårt samhälle, huruvida e-sport kan räknas som en sport eller inte. Riksidrottsförbundet (RF) har relativt nyligen tagit in Svenska E-sportförbundet som en ny medlem. Ett beslut som väckt en del kritik, då det finns olika syn på e-sport som en sport. Svenska E-sportförbundet har i åratal försökt bli medlemmar, men har tidigare av olika anledningar fått avslag. Riksidrottsstyrelsen ville även i år se ett avslag på ansökan, men RFs årliga stämma släppte in e-sporten.

–Detta är en spännande debatt att följa inom temat Idrottens gränsdragningar. Lisa Lind, grundare av Female Legends, kommer bland annat att beskriva likheter och skillnader mellan E-sport och ”köttsport” samt hur e-sporten är organiserad i såväl Sverige som i världen. Särskilt spännande blir det att få lyssna till e-sportens väg in under Riksidrottsförbundets försorg och hur Lisa arbetar för jämställdhet inom e-sporten, säger Ulrika Haake.

Tillåtelse respektive fusk

Det finns alltid sätt att fuska sig till en vinst inom idrott, dessutom går det att fuska på olika sätt - exempelvis genom matchfixning och doping. Fusk följer inte regelboken på något vis, den som fuskar riskerar att bli avstängd eller diskvalificerad från tävlingen. Johan Lindholm, professor i rättsvetenskap och forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk, kommer att beröra ämnet ”Rättens gränser för idrottsliga gränsdragningar i gränsfall”.

–Johan kommer att dela med sig av flera exempel på juridiska gränsfall, såsom regleringen av intersex- och transsexatleter inom friidrott eller nyttjandet av externa aktörer eller agenter inom fotbollen, säger Taru Tervo.

–Dagen knyts ihop genom att vi interagerar med varandra, både i diskussioner kring dagens tema och senare i ett avslutande samkväm, avslutar Ulrika Haake och hälsar personal inom idrottsområdet välkomna.

Anmälan Idrottshögskolans dag 2023

Till kalenderevent och anmälan Idrottshögskolas nätverksdag. Sista anmälningsdag 6 oktober.

Välkommen att kontakta

Taru Tervo