Publicerad: 2015-03-30

Idrottshögskolan och Orienteringens utvecklingscentrum gästar Swedish League

NYHET Swedish League lockar Sveriges främsta seniorer och juniorer i orientering i en liga. Finalhelgen arrangeras i Aspeå, Nordmalings kommun, där Idrottshögskolan och Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) finns på plats under hela tävlingshelgen 23-24 maj.

Swedish League, f.d. Silva League, är en liga som under våren i första hand lockar Sveriges bästa seniorer och juniorer i orientering men ligan är också attraktiv för utländska elitlöpare. Finalhelgen i Swedish League arrangeras av IFK Umeå och Högåkerns OK med tävlingsarenan belagd i Aspeå, Nordmalings kommun. Lördagen den 23 maj avgörs medeldistansen i en detaljerad och krävande vildmarksterräng. Söndagen den 24 maj avslutas Swedish League med jaktstart i långdistans. Tävlingarna är direkt förberedande för landslagslöpare inför internationella mästerskap. Juniorer som presterar bra i tävlingen kan bli uttagna till att springa junior-VM i Norge eller ungdoms-EM i Rumänien.

Under tävlingshelgen kommer Orienteringens utvecklingscentrum vid Idrottshögskolan att finnas på plats vid arenan i Aspeå och bland annat marknadsföra kombinationen dubbla karriärer.

Flera av studenterna vid Orienteringens utvecklingscentrum kommer att finnas på startlinjen.

Följ Ludvig Åhlund, elitidrottsstudent vid OUC, på hans blogg inför tävlingen där han bl.a. berättar om kombinationen elitidrott och studier.

Läs mer om Swedish League

Redaktör: Anna-Karin Eriksson