Publicerad: 2015-02-25

Idrottshögskolan samverkar med Blodomloppet

NYHET Idrottshögskolan är en samverkanspartner till Blodomloppet som arrangeras för tolfte gången i Umeå den 27 maj 2015. Blodomloppet vill uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen och hoppas på att rekrytera fler blodgivare.

Under 2014 var Idrottshögskolan en samverkanspart för Blodomloppet, även år 2015 kommer Idrottshögskolan att vara en samverkanspart i arrangemanget när Blodomloppet besöker Umeå den 27 maj. Loppet går på gamla I20:s övningsfält i anslutning till Vildmannavallens fotbollsplan. Idrottshögskolan finns att besöka i ett tält på området.

Arrangemanget Blodomloppet uppstod år 1993 i samband med att Blodcentralen hade behov av att nå nya målgrupper som blodgivare och kom fram till att framtidens blodgivare borde finnas bland motionslöparna. Motionslöpare är friska, borde vara intresserade av att ge blod - en målgrupp som Blodcentralerna önskar ha i sin givarbank. Idé blev tanke och tanke blev handling.

Idrottshögskolan vill uppmuntra fler till att bli blodgivare och hoppas på att vi ses på gamla I20:s övningsfält i anslutning till Vildmannavallens fotbollsplan.

Läs mer om Blodomloppet 2015

Redaktör: Anna-Karin Eriksson