Publicerad: 2017-10-19

Idrottshögskolan söker vikarierande forskningssamordnare 50%

NYHET Vikariatet som forskningssamordnare är en visstidsanställning på halvtid (50 %) med start så snart som möjligt och till en början t.o.m. 2018-06-30.

Anställningen är placerad vid Idrottshögskolan vid Umeå universitet som har sitt kontor på baksidan av IKSU sport i Umeå, del av tiden kommer även att förläggas på Svenska innebandyförbundets kansli i Solna. Vikariatet som forskningssamordnare är en visstidsanställning på halvtid (50 %) med start så snart som möjligt och till en början t.o.m. 2018-06-30.

Arbetsuppgifter

Inom anställningen som forskningssamordnare kommer du att ingå i det regionala och nationella nätverk av personer som arbetar för utvecklingen av Svensk innebandy. Du kommer att tillsammans med Svenska innebandyförbundet (SIBF) arbeta utifrån utvecklings- och forskningsstrategin för svensk innebandy för perioden 2018-2020. I arbetsuppgifterna ingår att du ska koordinera och initiera tänkbara forskningsprojekt, seminarier, föreläsningar och konferenser i samarbete med SIBF och forskare vid Umeå universitet men även på andra lärosäten i landet. Detta samarbete skall bidra till ett ömsesidigt kunskapsutbyte, kunskapsutveckling och kunskapsspridning inom innebandyn. Du kommer även att tillsammans med SIBF och idrottsforskare samordna några större forskningsprojekt inom innebandy. I uppdraget ingår också att vara omvärldsbevakare och se vilken idrottsforskning som idag bedrivs i Sverige men även i andra länder som svensk innebandy kan ta del av. Du kommer att arbeta nära styrgruppen för IKC och där vara adjungerad ledamot. Du arbetar självständigt men du kommer också att arbeta nära anställda på Svenska innebandyförbundet och anställda på Idrottshögskolan. I arbetsuppgifterna ingår även att delta i den löpande verksamheten på Idrottshögskolan.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har ett stort allmänt idrottsintresse och i synnerhet inom innebandyn. Du ska ha utbildning på högskolenivå och det är meriterande om du har avlagt en doktorsavhandling, och då gärna inom ett idrottsrelaterat område, men det är inte ett absolut krav. Det är även meriterande att ha ett nätverk inom innebandyn och inom idrottsforskning i Sverige och internationellt liksom pedagogisk erfarenhet.

Du som söker har erfarenhet av samverkans- och utvecklingsarbete och en förmåga att leda och utveckla en verksamhet. Du har erfarenhet av att arbeta självständigt, är utåtriktad och har en god social förmåga. Arbetsuppgifterna förutsätter att du kan kommunicera på såväl svenska som engelska. Du förväntas i den här rollen aktivt bidra till att utveckla svensk innebandy.

Som bedömningsgrund vid anställningen kommer vi att titta på utbildning och erfarenhet från högskola/universitet. Därutöver beaktas social förmåga, självständighet, administrativ skicklighet, förmåga att leda och utveckla verksamhet och att samverka med det omgivande samhället. Vidare ligger erfarenhet av att informera om och kommunicera forskning, pedagogisk erfarenhet samt förmåga till utvecklingsarbete till grund för bedömningen.

Till annonsen

Redaktör: Anna-Karin Eriksson