Publicerad: 2018-03-14

Idrottshögskolan utökar sin verksamhet med Badmintons kompetenscentrum (BKC)

NYHET Idrottshögskolan vid Umeå universitet startar under våren 2018 upp Badmintons kompetenscentrum (BKC) i samarbete med Umeå kommun och Svenska Badmintonförbundet. Hannes Andersson är nyanställd som verksamhetsledare för BKC. -Det känns jättespännande, säger Hannes som påbörjar sin anställning den 1 april.

Inom ramen för Badmintons kompetenscentrum är det möjligt för dig som badmintonspelare på svensk elitnivå, dvs. du som är med eller siktar mot landslagsnivå, som har medverkat i landslagssammanhang på ungdoms- junior-, eller seniornivå, att kombinera din idrott med studier. För att bli antagen till träningsgruppen för BKC förutsätts att du blir antagen som student vid Umeå universitet eller vid SLU Umeå. Sista ansökningsdag för studier är 16 april 2018. Ansökan till BKC sker löpande under våren, dock senast den 15 augusti 2018 behövs ansökan vara tillhanda hos Pernilla Eriksson, Idrottshögskolan.

- Ambitionen är att vi inför höstterminen har 6-8 studenter som är antagna till kompetenscentrumet, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan. Denna gemensamma satsning görs av Idrottshögskolan, Umeå kommun och Svenska Badmintonförbundet då vi är eniga om såväl vikten som betydelsen av att skapa en postgymnasial struktur som möjliggör badminton på elitnivå i kombination med akademiska studier. Målet är att studenterna ska kunna prestera på nationell och internationell nivå. Utöver detta ger samarbetsavtalet unika möjligheter till en verksamhetsutveckling i vid bemärkelse och då särskilt med avseende på forskning och utveckling samt att de aktiva får tillgång till Idrottshögskolans prestationsteam. Umeå ska vara ett av förbundets nationella kompetenscentrum för badminton och ses som ett komplement till förbundets elitcenter (Eurocenter) i Uppsala.

- Det är mycket glädjande att vår idrott nu kan erbjuda elitaktiva anpassad studiegång och professionell träning även på akademisk nivå. Utöver detta så medför samarbetet även möjlighet till badmintonspecifik forskning, säger förbundschef Tomas Sandö Brandt.

Hannes Andersson verksamhetsansvarig för BKC

Hannes Andersson, tidigare elitidrottsstudent och tog sin examen från Tränarprogrammet vid Umeå universitet våren 2015, påbörjar sin anställning som verksamhetsansvarig för BKC den 1 april.

- Det känns verkligen jättekul att börja jobba på Idrottshögskolan, säger Hannes. Jag kommer leda och planera träningen för BKC-studenterna och vara deras närmsta bollplank i deras elitsatsning. Det är en ynnest att få arbeta med elitsatsande individer och hjälpa dem i deras utveckling. I min roll som verksamhetsledare kommer jag även att vara ansvarig för att utveckla verksamheten i stort och samarbeta med regionens föreningar och förbund.

Läs intervju med Hannes Andersson

Läs mer om Badmintons kompetenscentrum (BKC)

Samarbete mellan BKC och IFK Umeå för att tillgängliggöra kvällsträningar

Kenneth Forsberg, huvudtränare i IFK Umeå Badminton, har jobbat med badmintonspelare i 30 år. Sedan tre år tillbaka är Kenneth anställd i klubben med huvudfokus på att ge de spelare som vill satsa de bästa förutsättningarna som klubben kan erbjuda.

- Målet med samarbetet är att drömmar ska gå i uppfyllelse, säger Kenneth. Det är ett win win koncept för de som satsar på dubbla karriärer. Samarbetet skapar goda förutsättningar och välkomnar BKC-studenterna till klubbens kvällsträning i vår klubbägda hall Badmintonstadion med våra spelare i SBL och division 1. Vi gör det bästa för att studenterna ska trivas i en härlig social gemenskap och utvecklas som badmintonspelare i sin satsning på dubbla karriärer.

Samarbetet mellan BKC och IFK Umeå Badminton skapar goda förutsättningar för studenternas satsningar inom sporten under deras tid vid BKC.

- Om de är kvar i sin nuvarande förening eller om de väljer att byta gör ingen skillnad, de får de bästa förutsättningarna för sin satsning på Badminton hos oss, säger Kenneth Forsberg.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson